Morski

Pływający terminal w Gdańsku: ORLEN dywersyfikuje dostawy

58 dostaw skroplonego gazu ziemnego w ciągu roku — nawet tyle błękitnego paliwa pozwoli odebrać pływający terminal w Gdańsku. ORLEN zawarł z GAZ-SYSTEM umowę na rezerwację zdolności regazyfikacyjnych powstającego w Zatoce Gdańskiej terminala na poziomie 6,1 mld metrów sześciennych rocznie.

Pływający terminal w Gdańsku umożliwi zwiększenie dostaw LNG

Pływający terminal w Gdańsku będzie miał możliwości wyładunku, składowania oraz prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie do 6,1 mld metrów sześciennych paliwa gazowego rocznie. Uruchomienie jednostki, zgodnie z zapowiedziami realizującego inwestycję Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM zaplanowano na 1 stycznia 2028 roku. Umowa rezerwacji mocy przyszłego terminala została zawarta na 15 lat.

Gdański terminal będzie kolejnym, w którym Grupa ORLEN będzie odbierać dostawy LNG. Otóż od 2016 roku spółka odbiera dostawy skroplonego gazu ziemnego w Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Do tej pory odebrała tam 241 dostaw o łącznym wolumenie ok. 19,06 mln ton LNG. Najwięcej ładunków przypłynęło z Kataru (123) oraz USA (98). Ponadto odebrane zostały dostawy z Norwegii (13), Nigerii (3), Trynidadu i Tobago (3) oraz Egiptu (1).

Od maja ubiegłego roku koncern korzysta również z terminalu znajdującego się w Kłajpedzie na Litwie. Grupa ORLEN odebrała tam dotychczas 10 ładunków o łącznym wolumenie około 655 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. Po regazyfikacji surowiec trafił m.in. do Polski poprzez gazociąg Polska-Litwa, część zaś została skierowana również na rynki krajów bałtyckich.

Opisane tutaj rozwijanie importu skroplonego gazu drogą morską jest ważnym elementem realizowanej strategii dywersyfikacyjnej koncernu. Udział surowca dostarczanego drogą morską systematycznie rośnie. W 2016 r. LNG stanowiło zaledwie ok. 8 proc. dostaw gazu z zagranicy. Natomiast już w 2022 roku dostawy skroplonego gazu ziemnego odpowiadały aż za 43 proc. całego importu i sięgnęły 6,04 mld metrów sześciennych. Oznacza to, że w 2022 roku około 1/3 zużywanego w Polsce gazu została dostarczona do kraju statkami.

Bezpieczeństwo paliwowo-energetyczne to priorytet

Jak zaznaczył Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN, bezpieczeństwo paliwowo-energetyczne Polski było i jest dla spółki priorytetem. To właśnie potrzeba wzmocnienia tego bezpieczeństwa była jednym z powodów budowy silnego koncernu multienergetycznego. Dzięki połączeniu z Lotosem, PGNiG i Energą, spółka ma potencjał, aby angażować się w kolejne projekty istotne z punktu widzenia niezależności energetycznej kraju i regionu. Takim projektem jest pływający terminal LNG, który powstanie w Zatoce Gdańskiej i w którym ORLEN zarezerwował całą moc regazyfikacyjną.

Ponadto Prezes Zarządu ORLEN podkreślił, że nowy terminal, w połączeniu z już działającą jednostką im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, umożliwi koncernowi odbiór całego LNG, które ma być dostarczane w ramach podpisanych przez ORLEN kontraktów długoterminowych. Obecnie to prawie 14 mld metrów sześciennych gazu. Taka ilość surowca, uzupełniona dostawami z Norwegii i własnym wydobyciem w kraju, pozwoli nie tylko w pełni zaspokoić potrzeby polskich odbiorców, ale także oferować gaz na sąsiednie rynki. W ten sposób ORLEN będzie gwarantem bezpieczeństwa paliwowo-energetycznego nie tylko naszego kraju, ale również innych państw regionu.

Grupa ORLEN pozyskała kolejną zgodę na eksploatację złóż w Norwegii

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button