Info z rynkuTransport

Eksport z południowych Niemiec wraca do poziomu sprzed kryzysu

Według Bawarskiego Urzędu Statystycznego, eksport z południowych Niemiec wzrósł o 12,9 procent do 189,9 mld euro, czyli o 220 mln euro więcej niż przed kryzysem. W Badenii-Wirtembergii wzrost eksportu jest jeszcze wyraźniejszy i wynosi 16,9%. Wolumen importu również wzrósł w Bawarii (+17,2%) i Badenii-Wirtembergii (+14,1%). W Bawarii w porcie w Hamburgu przeładowuje się około 700 000 standardowych kontenerów (TEU), a w Badenii-Wirtembergii 340 000 TEU.

Rośnie eksport z południowych Niemiec

Ubiegłoroczne dane dotyczące handlu zagranicznego wskazują na pozytywny trend w południowych Niemczech. Rosnący eksport z południowych Niemiec wskazuje na wzrost w tej mocno eksportowej gospodarce. Niemniej jednak perspektywy są niejasne. Zakłócone łańcuchy dostaw i wąskie gardła spowalniają działalność firm, a wojna na Ukrainie będzie miała znaczący wpływ na eksport. Ponadto import w Bawarii już trzeci rok z rzędu przewyższa eksport.

Pozytywny rozwój Badenii-Wirtembergii w ubiegłym roku wynikał głównie z eksportu do USA (+ 25,4 procent) i Chin (+ 15 procent), najważniejszych partnerów handlowych kraju związkowego. Największy udział w handlu zagranicznym miała Europa (62,8 procent). Odnotowano tu wzrost o 17,1%. Najważniejszymi towarami eksportowanymi przez Badenię-Wirtembergię są pojazdy mechaniczne, maszyny i farmaceutyki. W imporcie na pierwszym miejscu wśród partnerów handlowych znajdują się Chiny z wynikiem 22,8 procent, a na czwartym USA.

Czytaj też: Niemieckie porty ogłosiły konkurs na ograniczenie emisji ze statków

Eksport z południowych Niemiec niższy niż import

Najważniejszym indywidualnym rynkiem zbytu dla towarów „Made in Bavaria” były w ubiegłym roku ponownie Stany Zjednoczone z sumą 19,9 mld euro (+ 15,8 procent). Na kolejnych miejscach znalazły się Chiny z 17,6 mld euro (+ 12,7%) i Austria z 15,9 mld euro (+ 20,9%). Eksport z południowych Niemiec do Wielkiej Brytanii spadł wbrew tendencji o 7,8 procent w stosunku do roku poprzedniego do 9,4 mld euro.

Również import do Bawarii wzrósł w 2021 roku o 17,2 procent i osiągnął rekordową wartość 211,8 miliarda euro. Deficyt w handlu zagranicznym niepokoi nie tylko ministra gospodarki. Stowarzyszenie Bawarskich Izb Przemysłowo-Handlowych (BIHK) podaje różne przyczyny utrzymującej się słabości Bawarii w eksporcie. Obok napiętej od lat sytuacji na świecie, spowodowanej polityką handlową, na bawarskie przedsiębiorstwa eksportowe działają obecnie podwyżki cen surowców i półproduktów, ogólny niedobór materiałów oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw spowodowane pandemią. Zdaniem Manfreda Gößla, dyrektora zarządzającego Bawarskiej Izby Przemysłowo-Handlowej (BIHK), coraz więcej produkcji odbywa się na samych rynkach zbytu, na przykład w Chinach. Eksport samochodów z Bawarii nadal spada, natomiast import samochodów wzrasta.

Czytaj też: Niemiecka reakcja na konflikt na Ukrainie – zwrot o 180 stopni!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button