Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku określił wymogi środowiskowe związane z budową DK65, łączącej Kudrycze, Kuriany i Grabówkę, a także realizacją planowanej drogi ekspresowej S19. Nowa droga ekspresowa na Podlasiu połączy Choroszcz z Ploskiem.
Powstanie nowa droga ekspresowa na Podlasiu
W planach jest zbudowanie drogi, która połączy Kuźnicę na granicy z Białorusią oraz Barwinek na granicy ze Słowacją, tworząc trasę o długości ponad 580 km, z czego około 575 km będzie spełniać standardy drogi ekspresowej. Nowa droga ekspresowa na Podlasiu i w pozostałych województwach będzie stanowić połączenie dla trzech największych miast wschodniej Polski: Białegostoku, Lublina i Rzeszowa. Ponadto, będzie również częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który zintegruje systemy transportowe wielu krajów, m.in. Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.
Droga ekspresowa S19 na Podlasiu:
- Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
- Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
- Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
- Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, nowa DŚU;
- Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, nowa DŚU;
- Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km, nowa DŚU;
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, nowa DŚU, w przygotowaniu;
- Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji – oczekiwanie na ZRID.
Czytaj też: Rusza budowa kolejnego odcinka Via Carpatia na Podkarpaciu
Droga ekspresowa S19 na Mazowszu:
- granica woj. podlaskiego – Łosice – granica woj. lubelskiego, ok. 32,4 km, oczekiwanie na DŚU
Droga ekspresowa S19 na Lubelszczyźnie:
- gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego – Międzyrzec Podlaski, ok. 13,7 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski, ok. 22,3 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
- Radzyń Podlaski – Kock, 18,1 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- obw. Kocka i Woli Skromowskiej, ok. 7,8 km, w użytkowaniu, dobudowa drugiej jezdni w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Kock – Lubartów, ok. 15,8 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Lubartów – Lublin, ok. 23 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Lublin – granica z woj. podkarpackim, ok. 88 km w użytkowaniu.
Droga ekspresowa S19 na Podkarpaciu:
- granica z woj. lubelskim – A4 węzeł Rzeszów Wschód, ok. 70 km, w użytkowaniu, na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka, ok. 13,8 km, dobudowa drugiej jezdni w realizacji – przed złożeniem wniosku o ZRID,
- A4 węzeł Rzeszów Zachód – Rzeszów Południe, ok. 11 km, w użytkowaniu;
- Rzeszów Południe – Babica, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne;
- Babica – Jawornik, ok. 11,6 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Jawornik – Lutcza, ok. 5,1 km, w przetargu;
- Lutcza – Domaradz, ok. 6,4 km, w przetargu;
- Domaradz – Krosno, ok. 12,5 km, w realizacji – przed złożeniem wniosku o ZRID;
- Krosno – Miejsce Piastowe, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne;
- Miejsce Piastowe – Dukla, ok. 10,1 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
- Dukla – Barwinek, ok. 18,2 km, w realizacji – przed złożeniem wniosku o ZRID.
Problemy z uzyskaniem pozwoleń
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka S19, który ma połączyć Choroszcz z Ploskiem, został złożony 4 września 2018 roku i przekazany do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. Po rozpatrzeniu, 14 sierpnia 2019 roku otrzymano DŚU, ale w związku z wpłynięciem odwołań, zostały podjęte dalsze działania. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatrywał odwołania, a 4 czerwca 2021 roku podjął decyzję o częściowym uchyleniu decyzji RDOŚ. Niemniej jednak, większość z tych środowiskowych uwarunkowań została zachowana, co pozwoliło na kontynuowanie inwestycji.
Wskutek złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, decyzja wydana przez GDOŚ oraz poprzedzająca ją decyzja RDOŚ zostały unieważnione 8 lutego 2022 roku. Po dziewięciu miesiącach, tj. 8 listopada 2022 roku, Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił skargę kasacyjną GDDKiA, podtrzymując w mocy wyrok sądu niższej instancji. W związku z tym, sprawa została przekazana z powrotem do RDOŚ w Białymstoku, który ponownie musiał rozpatrzyć wniosek o wydanie DŚU.
Czytaj też: Via Carpatia: ruszył przetarg na ostatni odcinek S19
Pod koniec lutego GDDKiA dostarczyła zaktualizowany raport dotyczący oddziaływania na środowisko do RDOŚ w Białymstoku, zgodny z wyrokami obu sądów administracyjnych. Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego opartego na wniosku z 4 września 2018 roku, RDOŚ wydał nową decyzję środowiskową, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności.
Na skutek unieważnienia poprzedniej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Naczelny Sąd Administracyjny, GDDKiA musiała rozwiązać kontrakty z wykonawcami, którzy byli zaangażowani w prace na odcinkach objętych unieważnioną decyzją. Teraz instytucja będzie kontynuować negocjacje z obecnymi wykonawcami, starając się znaleźć rozwiązania, które pozwolą na realizację kontraktów jak najszybciej, korzystając z istniejących instrumentów prawnych. Równocześnie, GDDKiA przygotowuje dokumentację do ogłoszenia nowych postępowań przetargowych, na wypadek gdyby negocjacje z obecnymi wykonawcami nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.
Znajdziesz nas w Google NewsVia Carpatia: otwarcie ostatniego odcinka usprawni transport we wschodniej Polsce
2 Komentarze