DrogowyTransport

Powstanie droga ekspresowa na Podlasiu! To fragment Via Carpatii

Odcinek będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku określił wymogi środowiskowe związane z budową DK65, łączącej Kudrycze, Kuriany i Grabówkę, a także realizacją planowanej drogi ekspresowej S19. Nowa droga ekspresowa na Podlasiu połączy Choroszcz z Ploskiem.

Powstanie nowa droga ekspresowa na Podlasiu

W planach jest zbudowanie drogi, która połączy Kuźnicę na granicy z Białorusią oraz Barwinek na granicy ze Słowacją, tworząc trasę o długości ponad 580 km, z czego około 575 km będzie spełniać standardy drogi ekspresowej. Nowa droga ekspresowa na Podlasiu i w pozostałych województwach będzie stanowić połączenie dla trzech największych miast wschodniej Polski: Białegostoku, Lublina i Rzeszowa. Ponadto, będzie również częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który zintegruje systemy transportowe wielu krajów, m.in. Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.

Droga ekspresowa S19 na Podlasiu:

  • KuźnicaSokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
  • SokółkaCzarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
  • Czarna BiałostockaBiałystok Północ, 13 km, w przetargu;
  • Białystok PółnocDobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
  • DobrzyniewoBiałystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • Białystok Zach.Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, nowa DŚU;
  • Białystok KsiężynoBiałystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, nowa DŚU;
  • Białystok PołudnieWojszki, ok.  11,2 km, nowa DŚU;
  • WojszkiDeniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, nowa DŚU, w przygotowaniu;
  • DeniskiHaćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • HaćkiBielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • BoćkiMalewice, ok. 15,9 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • MalewiceChlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji – oczekiwanie na ZRID.
GDDKiA

Czytaj też: Rusza budowa kolejnego odcinka Via Carpatia na Podkarpaciu

Droga ekspresowa S19 na Mazowszu:

  • granica woj. podlaskiego – Łosice – granica woj. lubelskiego, ok. 32,4 km, oczekiwanie na DŚU

Droga ekspresowa S19 na Lubelszczyźnie:

  • gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego – Międzyrzec Podlaski, ok. 13,7 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • Międzyrzec PodlaskiRadzyń Podlaski, ok. 22,3 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
  • Radzyń PodlaskiKock, 18,1 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • obw. Kocka i Woli Skromowskiej, ok. 7,8 km, w użytkowaniu, dobudowa drugiej jezdni w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • KockLubartów, ok. 15,8 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • LubartówLublin, ok. 23 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • Lublin – granica z woj. podkarpackim, ok. 88 km w użytkowaniu.

Droga ekspresowa S19 na Podkarpaciu:  

  • granica z woj. lubelskim – A4 węzeł Rzeszów Wschód, ok. 70 km, w użytkowaniu, na odcinku Sokołów Małopolski PółnocJasionka, ok. 13,8 km, dobudowa drugiej jezdni w realizacji – przed złożeniem wniosku o ZRID,
  • A4 węzeł Rzeszów ZachódRzeszów Południe, ok. 11 km, w użytkowaniu;
  • Rzeszów Południe – Babica, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne;
  • BabicaJawornik, ok. 11,6 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • JawornikLutcza, ok. 5,1 km, w przetargu;
  • LutczaDomaradz, ok. 6,4 km, w przetargu;
  • Domaradz – Krosno, ok. 12,5 km, w realizacji – przed złożeniem wniosku o ZRID;
  • KrosnoMiejsce Piastowe, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne;
  • Miejsce PiastoweDukla, ok. 10,1 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • DuklaBarwinek, ok. 18,2 km, w realizacji – przed złożeniem wniosku o ZRID.
GDDKiA

Problemy z uzyskaniem pozwoleń

Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka S19, który ma połączyć Choroszcz z Ploskiem, został złożony 4 września 2018 roku i przekazany do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. Po rozpatrzeniu, 14 sierpnia 2019 roku otrzymano DŚU, ale w związku z wpłynięciem odwołań, zostały podjęte dalsze działania. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatrywał odwołania, a 4 czerwca 2021 roku podjął decyzję o częściowym uchyleniu decyzji RDOŚ. Niemniej jednak, większość z tych środowiskowych uwarunkowań została zachowana, co pozwoliło na kontynuowanie inwestycji.

Wskutek złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, decyzja wydana przez GDOŚ oraz poprzedzająca ją decyzja RDOŚ zostały unieważnione 8 lutego 2022 roku. Po dziewięciu miesiącach, tj. 8 listopada 2022 roku, Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił skargę kasacyjną GDDKiA, podtrzymując w mocy wyrok sądu niższej instancji. W związku z tym, sprawa została przekazana z powrotem do RDOŚ w Białymstoku, który ponownie musiał rozpatrzyć wniosek o wydanie DŚU.

GDDKiA

Czytaj też: Via Carpatia: ruszył przetarg na ostatni odcinek S19

Pod koniec lutego GDDKiA dostarczyła zaktualizowany raport dotyczący oddziaływania na środowisko do RDOŚ w Białymstoku, zgodny z wyrokami obu sądów administracyjnych. Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego opartego na wniosku z 4 września 2018 roku, RDOŚ wydał nową decyzję środowiskową, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności.

Na skutek unieważnienia poprzedniej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Naczelny Sąd Administracyjny, GDDKiA musiała rozwiązać kontrakty z wykonawcami, którzy byli zaangażowani w prace na odcinkach objętych unieważnioną decyzją. Teraz instytucja będzie kontynuować negocjacje z obecnymi wykonawcami, starając się znaleźć rozwiązania, które pozwolą na realizację kontraktów jak najszybciej, korzystając z istniejących instrumentów prawnych. Równocześnie, GDDKiA przygotowuje dokumentację do ogłoszenia nowych postępowań przetargowych, na wypadek gdyby negocjacje z obecnymi wykonawcami nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Via Carpatia: otwarcie ostatniego odcinka usprawni transport we wschodniej Polsce

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button