Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego (Materiały prasowe)
Czy Lotnisko Krywlany w Białymstoku przeobrazi się w ważny węzeł komunikacyjny dla północno-wschodniej Polski? Ostatnie działania Miasta Białystok, Polskich Portów Lotniczych i Województwa Podlaskiego wskazują na ambitne plany rozbudowy i modernizacji lotniska, co może znacząco przyczynić się do wzrostu gospodarczego regionu. Pytanie tylko, czy inwestycja na pewno ma sens?
Współpraca trzech podmiotów: Miasta Białystok, Polskich Portów Lotniczych i Województwa podlaskiego.
Utworzenie zespołu roboczego do analizy kosztów i planowania prac.
Potencjalne włączenie innych jednostek samorządowych w projekt.
Lotnisko w Białymstoku będzie rozbudowane. Podpisano list intencyjny w sprawie portu w Krywlanach
Znaczenie współpracy pomiędzy Miastem Białystok, Polskimi Portami Lotniczymi i Województwem podlaskim w kontekście rozbudowy LotniskaKrywlany jest kluczowe. Podpisanie listu intencyjnego oznacza początek zorganizowanego wysiłku, który ma przekształcić lokalne lotnisko w nowoczesny hub komunikacyjny.
W ramach tego partnerstwa, każdy z uczestników wnosi unikalne kompetencje i zasoby. MiastoBiałystok, będąc właścicielem lotniska, zapewnia infrastrukturę i wsparcie lokalne. PolskiePortyLotnicze, dzięki swojemu bogatemu doświadczeniu w zarządzaniu lotniskami, odpowiadają za dostarczanie wiedzy technicznej i operacyjnej. Województwo podlaskie, reprezentując szerszy kontekst regionalny, może odegrać kluczową rolę w mobilizacji wsparcia finansowego i strategicznego.
List intencyjny w sprawie powstania lotniska na Krywlanach podpisany.
Plan? 6 lotów dziennie do 2 polskich portów (w tym Warszawy) oraz jeden zagraniczny – wymieniona Kopenhaga.
Powołany zespół roboczy ma za zadanie przygotować kompleksową analizę kosztów, planowanie prac i strategię finansowania. Proces ten będzie obejmował nie tylko techniczne aspekty rozbudowy, ale również ocenę wpływu projektu na lokalną ekonomię i społeczność. Celem współpracy jest zapewnienie, by rozbudowa lotniska odpowiadała na aktualne i przyszłe potrzeby komunikacyjne regionu, z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.
Te działania mają na celu nie tylko zaspokojenie bieżących potrzeb transportowych, ale także stworzenie fundamentów dla długoterminowego rozwoju gospodarczego i społecznego Białegostoku oraz całego województwa podlaskiego. W ten sposób projekt rozbudowy LotniskaKrywlany staje się inwestycją infrastrukturalną oraz strategicznym krokiem wzmacniającym pozycję regionu na mapie Polski.
Zaangażowanie lokalnych władz w rozbudowę infrastruktury lotniczej
Projekt rozbudowy Lotniska Krywlany w Białymstoku, który rozpoczął się podpisaniem listu intencyjnego, zakłada współpracę Miasta Białystok, Polskich Portów Lotniczych i Województwa podlaskiego. Prezydent Białegostoku, TadeuszTruskolaski, zwraca uwagę na potrzebę współpracy, aby w pełni wykorzystać potencjał lotniska, wspominając o wcześniejszych inwestycjach w pas startowy przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego.
StanisławWojtera, prezes PolskichPortówLotniczych, zadeklarował przeprowadzenie szczegółowych analiz niezbędnych do adaptacji lotniska do ruchu pasażerskiego. Podkreśla on znaczenie współpracy przy realizacji dużych projektów infrastrukturalnych. W ramach tego przedsięwzięcia powstanie zespół roboczy ds. lotniska, który będzie odpowiedzialny za analizę kosztów, planowanie prac i opracowanie strategii finansowania, w tym rozważenie możliwości zawiązania spółki celowej.
Ponadto marszałek województwa podlaskiego, ArturKosicki, zaakcentował, że rozbudowa lotniska ma na celu wyeliminowanie województwa podlaskiego z obszarów Polski o ograniczonej dostępności lotniczej. Wskazuje na znaczenie współpracy dla osiągnięcia celów projektu.
Korzyści dla województwa podlaskiego oraz perspektywy projektu rozbudowy lotniska Krywlany
Projekt rozbudowy Lotniska Krywlany w Białymstoku ma istotne znaczenie dla województwa podlaskiego. Oferuje on korzyści zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie. Ta inicjatywa zakłada modernizację infrastruktury lotniczej. Jest to kluczowe dla zwiększenia dostępności regionu. Oczekuje się, że ulepszone lotnisko umożliwi połączenia krajowe i międzynarodowe. Może to przyczynić się do wzrostu turystyki i ułatwić działalność lokalnych przedsiębiorstw.
Planuje się, aby Regionalny Port Lotniczy w Białymstoku obsługiwał sześć operacji lotniczych dziennie. Początkowo uruchomione zostaną połączenia do Warszawy i jednego z dużych europejskich hubów, jak Kopenhaga. Nie ma wątpliwości, że nowe trasy zwiększą mobilność mieszkańców regionu. Poprawią także dostępność Białegostoku dla turystów i biznesmenów.
Warto zwrócić uwagę na proces formalny towarzyszący projektowi. Pierwszy list intencyjny dotyczący zespołu roboczego ds. lotniska podpisano na początku października. Podpisali go prezes Polskich Portów Lotniczych StanisławWojtera i marszałek województwa podlaskiego ArturKosicki. W tym etapie prezydent Białegostoku, właściciel lotniska, nie był zaproszony. Jednak w kolejnym etapie doszło do podpisania listu przez trzy podmioty. Świadczy to o rosnącej współpracy między różnymi organami zarządzającymi.
Długoterminowe korzyści tego projektu obejmują potencjalny wzrost inwestycji, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Może to prowadzić do rozwoju gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy. Poprawa infrastruktury lotniczej, połączona z lepszym dostępem do globalnych rynków, ma potencjał stymulowania rozwoju biznesowego i przemysłowego. Niemniej jednak pozostaje inna kwestia, o której nie warto wspomnieć. Mianowicie — skąd wziąć na tę inwestycję pieniądze i czy na pewno warto wykładać miliony na rozwój białostockiego portu?
Finansowanie i kontrowersje dotyczące rozbudowy Lotniska Krywlany w Białymstoku
Otóż rozbudowa Lotniska Krywlany w Białymstoku, choć zaplanowana, wzbudza kontrowersje i rodzi pytania dotyczące finansowania. Po okresie względnej harmonii między marszałkiem a prezydentem temat kosztów rozbudowy ponownie stał się przedmiotem publicznej debaty. Prezydent Białegostoku, TadeuszTruskolaski, w odpowiedzi na interpelację radnego HenrykaDębowskiego, wskazał, że na realizację lotów pasażerskich potrzeba 189 mln zł. Ta kwota kontrastuje z wcześniejszymi wypowiedziami prezydenta, gdzie mowa była o szacunkowych kosztach na poziomie około 100 mln zł, co było podkreślane w majowym wydaniu „Kuriera Porannego”.
Różnica w szacunkach kosztów rozbudowy Lotniska Krywlany spowodowała reakcję działaczy PiS. Podczas lipcowej konferencji prasowej przy ogrodzeniu lotniska zwrócili oni uwagę na tę dysproporcję. Następnie, prezydent Truskolaski wyjaśnił, że kwota 100 mln zł, o której wcześniej mówił, wynika z aktualizacji kosztów inwestycji. Te koszty uwzględniają ochronę, bezpieczeństwo i zarządzanie ruchem lotniczym. Jednak teraz okazuje się, że potrzeby finansowe są niemal dwukrotnie wyższe.
Dodatkowo, w czerwcu pojawiły się doniesienia o planach prezydenta dotyczących wycinki drzew stanowiących przeszkodę lotniczą, co wzmogło debatę. W lipcu prezydent wystąpił do ministra klimatu o zmianę planu urządzania Lasu Solnickiego, co mogłoby umożliwić usunięcie przeszkód. Te działania świadczą o rosnących napięciach i wyzwaniach, które towarzyszą projektowi rozbudowy lotniska, jednocześnie podkreślając niepewność co do jego przyszłości.
Zatem czy faktycznie rozbudowa Lotniska Krywlany jest inwestycją kluczową dla rozwoju regionu, czy raczej staje się areną politycznych sporów, wpływając na realne potrzeby mieszkańców? To pytanie pozostaje otwarte, choć pozostaje nadzieja, że inwestycja pomoże w rozwoju całego regionu. W innym wypadku jej istnienie może rodzić pytania o jej sensowność w skali długoterminowej.