KolejowyTransport

PESA rozpoczyna jazdy testowe lokomotywy elektryczno-spalinowej w Bydgoszczy!

Pesa, największy polski producent pojazdów szynowych, rozpoczął jazdy testowe lokomotywy dwunapędowej, elektryczno-spalinowej na torach w Bydgoszczy. Lokomotywa hybrydowa powstała we współpracy z PKP Intercity. 

Lokomotywa hybrydowa rozpoczyna pierwsze testy!

Jak potwierdził Rynek Kolejowy, bydgoska Pesa rozpoczęła testy lokomotywy dwunapędowej, elektryczno-spalinowej. W związku z zaprezentowaną w lipcu minionego roku strategią 2025+ Pesa zamierza do 2025 roku zaprojektować pociągi na 160 i 200 km/h, a później nawet i 250 km/h. Duże znaczenie ma przedstawiona wówczas koncepcja rozwoju lokomotyw Gama. Obecnie w Polsce w użytku są spalinowe lokomotywy Gama, które prowadzą pociągi IC na trasach, które nie są zelektryfikowane.

Przed kilkoma dniami na torach w Bydgoszczy zaobserwowano spalinowo-elektryczną hybrydę autorstwa Pesy. Przedsiębiorstwo potwierdziło, że prowadzi jazdy testowe. Projekt powstał przy wsparciu NCBR. Pojazd Pesy w trakcji elektrycznej ma rozpędzać się do 160 km/h, natomiast w spalinowej do 120 km/h.

Zobacz także: Sukces bydgoskiej firmy. Kolejne polskie pociągi PESA pojadą do Czech!

Współpraca pomiędzy Pesą a PKP Intercity

Lokomotywa powstała w ramach współpracy, w którą zaangażowana jest Pesa, PKP Intercity i Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor”. Kooperacja zapoczątkowana w 2017 roku miała skutkować opracowaniem lokomotywy spalinowo-elektrycznej, która byłaby zgodna z wymogami TSI. PKP Intercity jest konsultantem projektu, prowadzi również eksploatację nadzorowaną, a więc testy przez okres 12 miesięcy od wyprodukowania lokomotywy.

Zobacz także: ORLEN wraz z PESĄ rozwija lokomotywę wodorową

Projekt lokomotywy dwunapędowej został również zgłoszony do konkursu na dofinansowanie projektów innowacyjnych programu Innotabor, który został ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Projekt uzyskał pozytywną odpowiedź wraz z rekomendacją dofinansowania. Po zakończeniu wszystkich prac konstrukcyjnych pojazd będzie własnością Pesy, jednak PKP Intercity uzyska możliwość zakupu pojazdu, jeśli spełni warunki postawione przez producenta. W kolejnych etapach Pesa zainteresowana jest wielosystemową lokomotywą na systemy zasilania 3 kV, 15 kV i 25 kV.

Pesa współpracuje również z PKN ORLEN. Koncern w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz planuje zakup lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy (Więcej: ORLEN wraz z PESĄ rozwija lokomotywę wodorową).

Pesa zaczyna produkcję szybkich pociągów elektrycznych dla RegioJet

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button