Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, podpisali pre-umowę o dofinansowaniu projektu o nazwie „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”. Nowy tor podejściowy pozwoli na obsługę większych statków.
Port w Świnoujściu otrzyma nowy tor podejściowy
Całkowita wartość tego przedsięwzięcia wynosi 7,33 miliarda złotych, w tym około 2,8 miliarda złotych pochodzi ze środków unijnych.
Obecnie funkcjonujący tor podejściowy do portu w Świnoujściu jest głęboki na 14,5 m, a jego część przebiega poza polskimi obszarami morskimi. Podpisana dziś umowa umożliwi budowę nowego toru podejściowego, głębokiego na 17 m, a więc umożliwiającego przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Czytaj też: Świnoujście rozbuduje port. Powstanie nowy głębokowodny terminal
Planowana inwestycja polega na stworzeniu na już istniejącym akwenie żeglugowym nowego toru wodnego o głębokości 17 metrów oraz szerokości 500 metrów, co obejmie odcinek o długości około 70 kilometrów. Nowa trasa toru wodnego będzie w pełni zlokalizowana na obszarach morskich należących do Polski.
Budowa silnej i suwerennej Polski wymaga wizji, determinacji i konsekwencji w działaniu. Nasz rząd przez ostatnie lata wzmacniał bezpieczeństwo Polski i rozwijał ją w sposób zrównoważony. Będziemy to robić także w przyszłości z wykorzystaniem środków budżetowych oraz polskiej części funduszy unijnych. Nasze plany wybiegają daleko w przyszłość. Pracujemy na rzecz obecnych i przyszłych pokoleń – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Wielomiliardowy wieloletni program
W maju Rada Ministrów przyjęła rezolucję ustanawiającą program wieloletni o nazwie „Rozwój i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w okresie 2023-2029”. Celem tego programu jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury dostępowej dla nowych głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu. Program obejmuje trzy powiązane ze sobą zadania inwestycyjne:
- Przeprowadzenie działań umożliwiających transport wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu.
- Budowa falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu.
- Zakup pogłębiarki do utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru Świnoujście–Szczecin.
Czytaj też: Gazowiec „Grażyna Gęsicka” wraz z 65 tys. ton LNG zawitał do Świnoujścia
Łączna wartość programu wynosi 10,26 miliarda złotych. Kwota środków z budżetu państwa przeznaczonych na realizację całego programu wyniesie 7,46 miliarda złotych.
Znajdziesz nas w Google News
2 Komentarze