E-commerce

Generatywna sztuczna inteligencja w handlu elektronicznym

Korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji wiąże się z pewnym ryzykiem

Eksperymentowanie z generatywną sztuczną inteligencją, taką jak ChatGPT, może nie tylko pomóc w szybszym i bardziej kreatywnym „tworzeniu” recenzji lub opisów produktów. Sztuczna inteligencja otwiera również wiele możliwości w handlu elektronicznym, ale niesie ze sobą także pewne ryzyko. Warto przyjrzeć się strategii i konkretnym przykładom.

Generatywna sztuczna inteligencja w handlu elektronicznym

Generatywna AI to narzędzia oparte na dużych modelach językowych (LLM), które obliczają i wyświetlają najbardziej logiczne odpowiedzi na polecenia/zapętlenia. Najnowszy raport McKinsey & Company podkreśla, że generatywna sztuczna inteligencja zwiększy produktywność w wielu sektorach, również w handlu elektronicznym. Według firmy konsultingowej, największy wpływ w internetowej sprzedaży detalicznej ma bowiem miejsce w obszarze marketingu, sprzedaży i kontaktu z klientem.

Jak informuje portal Ecommerce News, detaliści mogą na przykład połączyć istniejące narzędzia AI z generatywną sztuczną inteligencją, aby wzmocnić możliwości chatbotów, umożliwiając im lepsze naśladowanie stylu interakcji ludzkich pracowników. Do tych zdolności należy między innymi bezpośrednia odpowiedź na pytanie klienta, śledzenie lub anulowanie zamówienia, oferowanie rabatów i promowanie dodatkowych produktów. Ponadto, poprzez automatyzację powtarzalnych zadań, ludzcy pracownicy mogą poświęcić więcej czasu na obsługę złożonych problemów klientów i pozyskiwanie informacji kontekstowych.

Dla przykładu, marka odzieżowa Ruti z siedzibą w Nowym Jorku wprowadziła narzędzie oparte na sztucznej inteligencji od Feel, wykorzystujące ChatGPT. Celem narzędzia jest wspomaganie trzech wirtualnych sprzedawców, a po zintegrowaniu z systemem narzędzie zaczyna uczyć się na podstawie interakcji z klientami. Na przykład, klient może zapytać: „Czy możesz polecić mi fioletową sukienkę wieczorową?” W odpowiedzi wirtualny asystent, wspierany przez sztuczną inteligencję, udziela odpowiedzi na pytania dotyczące stylu i sugeruje odpowiednie produkty z katalogu.

Czytaj też: Oszuści piszą fejkowe recenzje na Amazon przy pomocy ChatGPT

Według informacji podanych przez firmę, marka Ruti odnotowała wzrost wskaźników konwersji, z 54,3 procent w drugiej połowie roku 2022 do 57,2 procent w pierwszej połowie bieżącego roku. Ponadto, średnia wartość zamówień wzrosła z 54,4 procent do 59 procent w tym samym okresie. Duże firmy również eksplorują ten obszar. Zalando niedługo wprowadzi pierwszą wersję beta nowego asystenta modowego, opartego na ChatGPT. Jeśli klient zapyta, co mógłby założyć na wesele w Hiszpanii na wiosnę, asystent modowy Zalando będzie w stanie zrozumieć, że jest to uroczyste wydarzenie, przewidzieć pogodę w tym czasie i na tej podstawie zaproponować odpowiednie ubrania.

Wirtualne przymierzalnie

Z kolei Google wprowadziło niedawno narzędzie, dzięki któremu amerykańscy kupujący mogą wirtualnie przymierzyć damskie bluzki od marek dostępnych w Google, takich jak Anthropologie, Everlane, H&M i LOFT. Dlaczego? Czterdzieści dwa procent kupujących online nie czuje się reprezentowanych przez zdjęcia modelek, a pięćdziesiąt dziewięć procent czuje się niezadowolonych z zakupionego przedmiotu, ponieważ wyglądał inaczej niż na modelkach.

Jak informuje portal Ecommerce News, nowy generatywny model sztucznej inteligencji potrafi na podstawie jednego zdjęcia ubrania dokładnie odzwierciedlić sposób, w jaki się układa, fałduje, przylega, rozciąga i tworzy zagięcia i cienie na różnorodnym zestawie prawdziwych modelek w różnych pozach. Firma wybrała osoby o rozmiarach od XXS do 4XL, reprezentujące różne odcienie skóry, kształty ciała, etniczności i rodzaje włosów. Dzięki uczeniu maszynowemu i nowym algorytmom dopasowania wizualnego konsumenci mogą dostosować swoje preferencje, takie jak kolor, styl i wzór ubrania. I w przeciwieństwie do zakupów w sklepie, nie są ograniczeni do jednego sprzedawcy, bowiem narzędzie wyświetla opcje z różnych sklepów internetowych.

McKinsey podkreśla, że narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą usprawnić proces tworzenia nowych wersji produktów poprzez szybkie tworzenie cyfrowych projektów. Projektant może wygenerować projekty opakowań od podstaw lub stworzyć warianty istniejącego projektu. Ta technologia rozwija się szybko i ma potencjał do generowania tekstu na potrzeby wideo.

Czytaj też: PIE: Wartość inwestycji w sztuczną inteligencję spadła w 2022 r.

Istnieje pewne ryzyko

Jednak korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji wiąże się z pewnym ryzykiem. W miarę jak kierownictwo firm detalicznych i producentów dóbr konsumenckich eksploruje możliwości integracji generatywnej sztucznej inteligencji w swoich operacjach, powinni pamiętać o kilku czynnikach, które mogą wpływać na zdolność do wykorzystania wartości tej technologii. Wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji zwiększa potrzebę zrozumienia, czy generowane treści opierają się na faktach czy wnioskach, co wymaga nowego poziomu kontroli jakości.

Jak informuje portal Ecommerce News, według raportu firmy konsultingowej, firmy będą musiały wprowadzić nowe kontrole jakości dla procesów, które wcześniej były realizowane przez ludzi. Będą również musiały przeprowadzać bardziej szczegółowe kontrole jakości w procesach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, takich jak projektowanie produktów. Mając to na uwadze, pojawiają się kolejne możliwości zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w e-commerce. Przykładem jest rozwój „automatycznie” generowanych wirtualnych światów. Na razie te eksperymenty głównie mają miejsce w świecie gier, ale przeniesienie ich do środowiska zakupów online wcale nie jest niemożliwe.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja rewolucjonizują e-commerce

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button