Z początkiem miesiąca do użytku oddano nowy obrotowy most nad rzeką Elbląg w Nowakowie. Nowy obiekt powstał w ramach realizacji zadania „Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. II”.
Nowy obrotowy most w Nowakowie
Nowy obrotowy most w Nowakowie to stalowa konstrukcja o masie aż 650 ton. To najdłuższy z trzech mostów obrotowych, które zostały zaprojektowane w ramach realizacji projektu budowy drogi wodnej. Po pomyślnie przeprowadzonych testach obciążeniowych w kwietniu oraz otrzymaniu wszystkich niezbędnych zezwoleń, most oficjalnie został oddany do użytku.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytkowania kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Dalsze prace mające na celu połączenie przekopanej Mierzei z elbląskim portem postępują. Teraz dla ruchu samochodowego został otwarty obrotowy most w Nowakowie. W ramach trzeciego etapu prac pogłębiamy tor wodny na Zalewie Wiślanym, wystawiliśmy również nowe oznakowanie nawigacyjne — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Czytaj też: Przekop Mierzei. Co w końcu może tamtędy pływać?
Nowy obiekt usprawni żeglugę po rzece Elbląg, jednocześnie poprawiając połączenia drogowe w regionie. Otwarcie mostu, wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową, stanowi kamień milowy, umożliwiający przejście do kolejnego etapu, czyli rozbiórki istniejącego mostu, stanowiącego przeszkodę nawigacyjną.
Most nie jest zwodzony
Nowy most obrotowy w Nowakowie, jak sama nazwa wskazuje, obraca się wokół pionowej osi, co oznacza, że jest odwodzony, a nie zwodzony. Ta funkcja znacznie ułatwia komunikację z Wyspą Nowakowską, a most zostanie otwierany dla jednostek handlowych na wyraźne żądanie kapitanatu, umożliwiając płynne przepływanie jednostek o wysokości do 5 metrów.
Budowa mostu stanowiła kluczowy element drugiego etapu projektu drogi wodnej, którego celem jest połączenie Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym. W ramach tego przedsięwzięcia, na rzece Elbląg przeprowadzono prace związane z obudową brzegów na odcinku o długości około 10,4 km oraz roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Przebudowa wałów wymagała wykorzystania hydrotechnicznych konstrukcji, które umocniły brzegi rzeki. Nowo powstałe ścianki szczelne zostały zwieńczone żelbetowymi oczepami, a ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, wybudowano dwie niskie przystanie wraz ze slipem do wodowania jednostek.
Czytaj też: NBP wprowadził do obiegu monetę „Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną”
Pierwszy etap budowy drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, zakończył się we wrześniu ubiegłego roku na Mierzei Wiślanej, lecz zarówno drugi etap, jak i trzeci etap, oznaczają kontynuację tej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na odcinku długości 8,2 km oraz wprowadzono nowe oznakowanie nawigacyjne.
Znajdziesz nas w Google NewsElbląski port ma być przystosowany do jednostek obsługujących morskie farmy wiatrowe
Jeden komentarz