DrogowyMorskiTransport
Gorące newsy

Nowy obrotowy most w Nowakowie już dostępny dla kierowców

Nowy most obraca się wokół pionowej osi, co oznacza, że jest odwodzony, a nie zwodzony

Z początkiem miesiąca do użytku oddano nowy obrotowy most nad rzeką Elbląg w Nowakowie. Nowy obiekt powstał w ramach realizacji zadania „Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. II”.

Nowy obrotowy most w Nowakowie

Nowy obrotowy most w Nowakowie to stalowa konstrukcja o masie aż 650 ton. To najdłuższy z trzech mostów obrotowych, które zostały zaprojektowane w ramach realizacji projektu budowy drogi wodnej. Po pomyślnie przeprowadzonych testach obciążeniowych w kwietniu oraz otrzymaniu wszystkich niezbędnych zezwoleń, most oficjalnie został oddany do użytku.

W zeszłym roku oddaliśmy do użytkowania kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Dalsze prace mające na celu połączenie przekopanej Mierzei z elbląskim portem postępują. Teraz dla ruchu samochodowego został otwarty obrotowy most w Nowakowie. W ramach trzeciego etapu prac pogłębiamy tor wodny na Zalewie Wiślanym, wystawiliśmy również nowe oznakowanie nawigacyjne — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Ministerstwo Infrastruktury

Czytaj też: Przekop Mierzei. Co w końcu może tamtędy pływać?

Nowy obiekt usprawni żeglugę po rzece Elbląg, jednocześnie poprawiając połączenia drogowe w regionie. Otwarcie mostu, wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową, stanowi kamień milowy, umożliwiający przejście do kolejnego etapu, czyli rozbiórki istniejącego mostu, stanowiącego przeszkodę nawigacyjną.

Most nie jest zwodzony

Nowy most obrotowy w Nowakowie, jak sama nazwa wskazuje, obraca się wokół pionowej osi, co oznacza, że jest odwodzony, a nie zwodzony. Ta funkcja znacznie ułatwia komunikację z Wyspą Nowakowską, a most zostanie otwierany dla jednostek handlowych na wyraźne żądanie kapitanatu, umożliwiając płynne przepływanie jednostek o wysokości do 5 metrów.

Budowa mostu stanowiła kluczowy element drugiego etapu projektu drogi wodnej, którego celem jest połączenie Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym. W ramach tego przedsięwzięcia, na rzece Elbląg przeprowadzono prace związane z obudową brzegów na odcinku o długości około 10,4 km oraz roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Przebudowa wałów wymagała wykorzystania hydrotechnicznych konstrukcji, które umocniły brzegi rzeki. Nowo powstałe ścianki szczelne zostały zwieńczone żelbetowymi oczepami, a ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, wybudowano dwie niskie przystanie wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Ministerstwo Infrastruktury

Czytaj też: NBP wprowadził do obiegu monetę „Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną”

Pierwszy etap budowy drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, zakończył się we wrześniu ubiegłego roku na Mierzei Wiślanej, lecz zarówno drugi etap, jak i trzeci etap, oznaczają kontynuację tej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na odcinku długości 8,2 km oraz wprowadzono nowe oznakowanie nawigacyjne.

Elbląski port ma być przystosowany do jednostek obsługujących morskie farmy wiatrowe

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button