Komisja Europejska nadal nie wyraziła zgody na przejęcie ITA Airways przez Lufthansę. Niemiecki przewoźnik musi się liczyć z utratą udziału w ruchu krótko- i długodystansowym. Teraz piłka leży po stronie władz linii lotniczej.
Przejęcie ITA zablokowane przez Komisję Europejską
Komisja Europejska nadal wyraża obawy co do planowanego przejęcia udziałów włoskiej linii lotniczej ITA przez Lufthansę. Urzędnicy obawiają się, że przejęcie ITA może ograniczyć konkurencję na niektórych trasach z i do Włoch i doprowadzić do wzrostu cen lub obniżenia jakości świadczonych usług.
Europejscy urzędnicy wyrazili podobne obawy już pod koniec stycznia, ale Lufthansa najwyraźniej nic z tym nie zrobiła. Wówczas stwierdzono, że Lufthansa i ITA konkurują bezpośrednio w lotach bezpośrednich na niektórych trasach między Włochami a krajami Europy Środkowej.
Czytaj też: Niemiecki przemysł odbija. Ale wysokie stopy będą hamować ożywienie
Jednocześnie konkurencja ze strony innych linii lotniczych jest ograniczona. Lufthansa zgodziła się już na pewne ustępstwa w postępowaniu UE, ale odmówiła ujawnienia szczegółów.
Lufthansa's bid to buy a stake in Italy's ITA Airways hit turbulence. The EU's antitrust regulators warned the deal could harm competition and lead to higher prices https://t.co/u308303rdE pic.twitter.com/L2GDWE8K2k
— Reuters (@Reuters) March 25, 2024
Komisja Europejska utrudnia fuzję poprzez nadmierne wymagania?
Od tego czasu Komisja przeprowadziła analizę wewnętrznych dokumentów, zbadała konkurencyjne linie lotnicze i zebrała opinie portów lotniczych i klientów. Komisja podtrzymuje swoje stanowisko, że konkurencja na pewnej liczbie tras krótkodystansowych może zostać zmniejszona przez transakcję.
To samo dotyczy pewnych połączeń długodystansowych między Włochami a USA, Kanadą i Japonią. Teraz Lufthansa musi zareagować na te obawy i zaproponować ewentualne środki zaradcze. Minister gospodarki Włoch Giancarlo Giorgetti oskarżył Komisję Europejską o utrudnianie fuzji poprzez nadmierne wymagania. O możliwości zawetowania umowy informowaliśmy już kilka dni temu:
Czytaj też: Przejęcie ITA Airways zagrożone? Komisja grozi zablokowaniem umowy!
Po miesiącach negocjacji niemiecki koncern MDax zakończył pod koniec maja przejęcie 41-procentowego udziału w linii lotniczej ITA Airways od włoskiego państwa. Na ten cel z funduszy Lufthansy przekazano ITA 325 milionów euro.
Ponadto zgodnie z umową Lufthansa może od 2025 roku pod pewnymi warunkami przejąć kolejne 49 procent udziałów, a później również pozostałe 10 procent. Umowa między Lufthansą a włoskim państwem podlega ocenie konkurencji na poziomie krajowym i europejskim.
ITA, założona w 2020 roku, przejęła działalność lotniczą bankrutującej poprzedniczki Alitalia, ale nie jest jej następczynią pod względem prawnym. Nowa linia lotnicza zabezpieczyła jednak prawa do startu i lądowania oraz markę Alitalia.