Przewoźnik Western Global Airlines wycofuje z eksploatacji samoloty cargo. Moody’s i Fitch zaprzestają oceny firmy z powodu braku przejrzystości finansowej, a w branży pojawiają się plotki, że Western Global Airlines grozi bankructwo.
Czy Western Global Airlines czeka bankructwo?
Wysokie zadłużenie, słaby przepływ gotówki związany z istotnym spadkiem popytu na transport lotniczy towarów na całym świecie oraz pozew pracownika, stawiają pod znakiem zapytania trwałą zdolność finansową Western Global Airlines, przewoźnika towarowego posiadającego flotę 21 przestarzałych samolotów, dla którego głównym klientem jest detalista Amazon. Według informacji krążących w branży, Western Global Airlines grozi bankructwo, przez co przewoźnik zmuszony został do redukcji działalności i wycofania większości samolotów do bazy w Southwest Florida International Airport w Fort Myers lub do centrum obsługi technicznej w Shreveport, w Luizjanie.
Według anonimowych źródeł Bloomberga, firma rozważa złożenie wniosku o ochronę przed bankructwem, a kierownictwo spotyka się z wierzycielami w sprawie uzyskania wsparcia finansowego. W zeszłym miesiącu Bloomberg Law opublikował artykuł informujący o tym, że Western Global współpracuje z ekspertem ds. restrukturyzacji i bankiem inwestycyjnym w celu opracowania strategii odwrócenia negatywnej sytuacji finansowej, w tym poprzez sprzedaży niektórych silników. Przewoźnik cargo wcześniej anulował zamówienie na dwa duże samoloty 777 Freighter u Boeinga.
Jak informuje portal FreightWaves, w zeszłym tygodniu Moody’s Investors Service i Fitch wycofały swoje oceny kredytowe dla niezabezpieczonych długów Western Global, twierdząc, że firma nie dostarcza już wystarczających informacji, aby była możliwość ustalenia oceny. Western Global, mający siedzibę w Estero na Florydzie, został zakwalifikowany do kategorii emitentów długu korporacyjnego uważanych za firmy wysokiego ryzyka i o ratingu spekulacyjnym. Decyzje te zostały podjęte po obniżeniu ocen Western Global przez Fitch na początku maja.
Obniżka wynika z dalszego zwiększenia ryzyka płynności finansowej i refinansowania w związku z niską aktywnością samolotów, przy czym znaczna część floty WGA jest przechowywana lub uziemiona, a liczba lotów do i z Azji jest ograniczona. Obniżka odzwierciedla również dalsze pogorszenie dostępu do rynków kapitałowych, z niezabezpieczonymi obligacjami WGA, które obecnie notowane są na poziomach kryzysowych – napisano w raporcie.
Pogarszająca się sytuacja
Moody’s obniżył rating Western Global ze względu na to, co nazwał „pogarszającą się sytuacją płynności finansowej” oraz obawy, że niemal dwie trzecie przychodów firmy pochodzi od trzech klientów: Amazon, Kerry Logistics z Hongkongu i KPS World Transportation, spedytora z siedzibą w Shenzhen w Chinach. Klientem przewoźnika jest również Departament Obrony Stanów Zjednoczonych.
Według Moody’s, Western Global w pełni wykorzystał swoją odnawialną linię kredytową w wysokości 45,5 miliona dolarów, nawet przy oczekiwanym zwrocie części depozytu w wysokości 13 milionów dolarów od Boeinga, a wszystkie samoloty są przedmiotem roszczeń prawnych ze względu na zaległe zadłużenie, co ogranicza możliwość pozyskania nowych środków finansowych na korzystnych warunkach. Z kolei według Fitch, Western Global ma około 4 milionów dolarów kwartalnych płatności odsetkowych i kapitałowych z tytułu długu oraz dodatkową płatność półroczną w wysokości 21 milionów dolarów dla posiadaczy obligacji, która jest wymagalna 23 sierpnia.
Western Global wyczerpał 52 miliony dolarów gotówki w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 roku. Pod koniec września dysponował tylko 27 milionami dolarów w gotówce, a Moody’s szacuje, że w ciągu kolejnego roku wygeneruje jedynie 20 milionów dolarów wolnego przepływu gotówki, jeśli wydatki inwestycyjne się znormalizują. Linia lotnicza ma również trudności z przyciąganiem i zatrzymywaniem pilotów. W pewnym momencie w ubiegłym roku firma nie mogła przewozić towarów na trasach na wschód w stronę Azji, ponieważ nie spełniała minimalnych wymagań dotyczących liczby pilotów obsługujących samoloty.
Jak informuje portal FreightWaves, tymczasem Western Global Airlines musi również zmagać się z pozwem pracowniczym, który twierdzi, że właściciele linii lotniczej przeszacowali wartość firmy, gdy sprzedawali udziały w ramach planu udziałów pracowniczych (ESOP), co spowodowało utratę 188 milionów dolarów przez plan w ciągu dwóch miesięcy. Powództwo twierdzi, że James i Carmit Neff, założyciele Western Global Airlines, utworzyli plan emerytalny w czerwcu 2020 roku, aby sprzedać 37,5% udziałów w firmie za 510 milionów dolarów. Umowa wyceniła wartość firmy na 1,3 miliarda dolarów, co według pracowników jest co najmniej 20 razy wyższe niż wynikałoby to z rzeczywistej wartości.
Czytaj też: Kraków Airport otrzyma nowy terminal cargo. Budowa już ruszyła
Przestarzałe maszyny i pozwy
Według raportu Bloomberg, Western Global naruszył warunki kredytu, a jego bank obsługujący dług chce sprzedać go po 40 centach za dolara. Fitch oszacował całkowitą wartość Western Global na 60 milionów dolarów, zanim pojawiły się plotki, że firmie grozi bankructwo. Choć rynek przewozów lotniczych odnotowuje delikatne oznaki stabilizacji od połowy czerwca, Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego prognozuje dalszy spadek popytu o 3,8% w tym roku. Według różnych źródeł informacji, wolumeny przewozów towarowych są niższe o około 1% do 4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Według agencji ratingowych redukcja wykorzystania samolotów spowodowana spowolnieniem w przewozach towarowych, które obniżyło wolumen przewozów lotniczych o około 10% od końca 2021 roku, dotknęła Western Global bardziej niż inne linie lotnicze pod względem przychodów i przepływu gotówki. Fitch poinformował, że liczba godzin lotu Western Global spadła o 40% rok do roku do początku maja.
Jak informuje portal FreightWaves, Western Global posiada flotę przestarzałych samolotów towarowych MD-11 i Boeing 747-400, które są kosztowne w eksploatacji i konserwacji. Piętnaście spośród 21 samolotów ma ponad 25 lat, a średni wiek floty wynosi 28,4 roku. Operatorzy MD-11, tacy jak FedEx i UPS, już rozpoczęli stopniowe wycofywanie tych trójsilnikowych maszyn, ponieważ zużywają one znacznie więcej paliwa niż nowocześniejsze dwusilnikowe odrzutowce. 747-400, wyposażony w cztery silniki, również jest dużym pożeraczem paliwa, a analitycy twierdzą, że wiele linii lotniczych ponownie rozważa ich wycofanie z uwagi na wysoką cenę paliwa lotniczego i spadające zyski z przewozu towarów.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Znajdziesz nas w Google News