
Firma transportowa RegioJet ogłosiła, że w pełni odzyskała siły po kryzysie pandemicznym i ponownie odnotowała wysokie zyski. Warto zauważyć, że zarówno przychody, jak i liczba przewiezionych pasażerów osiągnęły rekordowe wartości.
RegioJet zanotował rekordowe zyski
Żółte pociągi i autobusy RegioJet przewiozły łącznie niemal 11 milionów pasażerów, z czego siedem milionów pociągami (wzrost o 40% w porównaniu z rokiem poprzednim). Z kolei autobusy przewiozły 3,8 miliona pasażerów (wzrost o 54% w porównaniu z rokiem poprzednim). Jak informuje portal Zdopravy, łączne przychody z działalności kolejowej i autobusowej przewoźnika w ubiegłym roku wyniosły 2,8 miliarda koron (530 mln zł) w porównaniu z 2,1 miliarda koron dwa lata temu (400 mln zł), a zysk brutto wyniósł 126 milionów koron (24 mln zł) porównaniu z ubiegłoroczną stratą w wysokości 17 milionów koron (3,2 mln zł).
Wyniki za rok 2022 wypadły bardzo dobrze. Odnotowaliśmy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem i osiągnęliśmy lepsze wyniki niż w udanym 2019 roku. Chociaż liczba pasażerów biznesowych w pociągach zmniejszyła się, to dzięki nowym trasom, takim jak w regionie Ústeckém, czy linii z Brna do Ostravy i Bohumína, nasze obroty wzrosły. Pandemia nas nie zatrzymała – powiedział właściciel firmy, Radim Jančura.
RegioJet uzyskał tak wysokie zyski głównie dzięki przewozom pasażerskim koleją. Największy wzrost liczby pasażerów odnotowano na linii Praga – Brno – Wiedeń – Budapeszt, z której skorzystało 650 tysięcy osób (wzrost o 150% w porównaniu z rokiem poprzednim). Najbardziej popularną trasą jest północna linia Praga – Ostrawa – Koszyce, z której w minionym roku skorzystało 2,6 miliona pasażerów (wzrost o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim). Łącznie w ubiegłym roku prawie pięć milionów pasażerów skorzystało z połączeń RegioJet IC (czyli o 28% więcej niż w 2021 roku). Średnie obłożenie pociągów przez cały miniony rok wynosiło 85%.
Czytaj też: RegioJet zamawia lokomotywy elektryczne od Alstom
Wzrost kosztów w branży
Jak informuje portal Zdopravy, na szybkich trasach w ramach zobowiązania do świadczenia usług publicznych na linii R23 i R8, obsługiwanych przez RegioJet w regionie Ústeckém oraz na trasie Brno – Ostrawa – Bohumín, firma odnotowała wzrost liczby pasażerów o 55%, co daje wynik 1,9 miliona pasażerów. Na sezonowej linii kolejowej do Chorwacji, która była obsługiwana przez RegioJet przez trzeci rok z rzędu, w roku 2022 przewieziono 100 tysięcy pasażerów.
Z drugiej strony firma musiała stawić czoła wzrostowi kosztów, zwłaszcza wysokim cenom energii elektrycznej, kosztom wynagrodzeń i stopom procentowym.
Wzrosły również podstawowe koszty materiałów do naprawy i konserwacji taboru kolejowego – dodał dyrektor finansowy RegioJetu, Petr Kohoutek.
Według zarządu RegioJet dobre wyniki finansowe dają zielone światło dla dalszych inwestycji w nowe wagony i lokomotywy oraz rozszerzenie sieci połączeń.
Do wagonów Astra i siedmiu jednostek PESA, przeznaczonych do obsługi w regionie Ústeckém, dokupujemy kolejne 13 lokomotyw TRAXX MS3, które zostaną wprowadzone do eksploatacji już w przyszłym roku. Dzięki temu rozszerzamy naszą fotkę lokomotyw na 35 lokomotyw wielosystemowych, z czego 31 to ostatnia generacja TRAXX MS3, charakteryzująca się przede wszystkim niższym zapotrzebowaniem na energię – powiedział Kohoutek.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Znajdziesz nas w Google NewsCzeski RegioJet może jeździć po Polsce! Częściowo, bo zagroziłby PKP
3 Komentarze