IntermodalnyKolejowyTransport

Włoska kolej zyskuje na popularności dzięki intermodalności

Włoska kolej zwiększyła swoje znaczenie w krajowym systemie transportowym dzięki transportowi intermodalnemu

Transport intermodalny od ostatnich 15-20 lat stanowi jedną z podstaw rozwoju ruchu towarowego we Włoszech. W porównaniu z głównymi krajami europejskimi, tj. z Niemcami, Francją, Hiszpanią i Austrią, włoska kolej, jako jedyna zyskuje udziały procentowe.

Włoska kolej przyciąga przez transport intermodalny

W ostatnim czasie włoska kolej zwiększyła swoje znaczenie w krajowym systemie transportowym o 2%, głównie dzięki transportowi intermodalnemu. Pierwsze miejsca w kategorii towarów tradycyjnie przewożonych koleją we Włoszech, zajmują stal, węgiel, drewno i papier, chemikalia oraz sprzęt transportowy. Wydaje się, że transport tradycyjny, nie tylko we Włoszech, ale także w Europie (gdzie nadal stanowi największy udział), traci na popularności.

Tymczasem ilość towarów przewożonych w intermodalnym trybie drogowo-kolejowym wzrosła na kontynencie europejskim ponad dwukrotnie w latach 2000-2021. Przewozy wzrosły w szczególności na trasach dalekobieżnych o długości ponad 900 km, gdzie obsługiwane wolumeny wzrosły prawie czterokrotnie (372%). We Włoszech wzrost ruchu intermodalnego był stały i znaczący i nie został spowolniony nawet przez pandemię.

Od 2018 r. w transporcie intermodalnym odnotowano wzrost podaży o prawie 6 milionów pociągów/km, w porównaniu ze wzrostem tradycyjnego ruchu kolejowego o zaledwie 100 tysięcy pociągów/km. W 2022 r. przewozy intermodalne wyprzedziły te tradycyjne, z udziałem 51% wobec 49%.

Czytaj też: Koleje Szwajcarskie dostaną duże odszkodowanie od Alstom

Polityka wsparcia intermodalności

Decydujący jest wkład polityki motywacyjnej w promocji transportu intermodalnego. Polityka wsparcia Ferrobonus i inne środki wsparcia dla przedsiębiorstw kolejowych zajmujących się przewozami towarowymi zmieniały się na przestrzeni lat od czasu ich pierwszego wprowadzenia w 2009 r. Ferrobonus w ustawie budżetowej na rok 2021 został ustalony na poziomie 22 mln euro rocznie do roku 2026. Z kolei dotacja na wsparcie działalności gospodarczej ma wartość 100 mln euro rocznie (od 2015 r.).

Do tego dochodzą zachęty uzupełniające PNRR (plan motywacyjny zatwierdzony przez Włochy w celu ożywienia gospodarki po pandemii). W ramach planu Włochy przeznaczyły 55 mln euro na wsparcie inwestycji operatorów terminali, 115 mln euro na zakup lokomotyw i wagonów oraz 30 mln euro na promocję elektryfikacji bocznic.

Procentowe rozmieszczenie pociągów towarowych we Włoszech wskazuje na dominację północy kraju, co raczej nie powinno dziwić z uwagi na fakt graniczenia od północy z innymi krajami. Północne Włochy skupiają 74% wszystkich pociągów towarowych. Częściową przewagę ma północny wschód (41%) nad północnym zachodem (33%). Centrum zajmuje skromne (8%). Z kolei dzięki dynamice kilku przedsiębiorstw kolejowych, południe osiąga 17%. Włoskie wyspy w przypadku transportu kolejowego praktycznie nie mają znaczenia (1%).

Czytaj też: Najtańsze kraje w Europie 2023. Gdzie życie jest najtańsze? [RANKING]

Szwajcaria buduje podziemne metro towarowe. Ruszyły wiercenia

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button