Szwajcaria buduje podziemne metro towarowe. Ruszyły wiercenia
Podziemne metro towarowe mogłoby zostać częściowo oddane do użytku do 2031 roku

Początkowo był to tylko futurystyczny projekt, przez wielu oceniany jako wizjonerski, ale teraz podziemne metro towarowe w sercu Szwajcarii wchodzi w fazę operacyjną. Szwajcarska firma Cargo Sous Terrain (CST) rozpoczęła kampanię próbnych wierceń i badań geofizycznych w podłożu wzdłuż pierwszego odcinka trasy, aby uzyskać informacje potrzebne do ubiegania się o wszystkie niezbędne pozwolenia. Badania koncentrują się na odcinku pomiędzy Härkingen a Zurychem, gdzie zostaną przeprowadzone liczne testy.
Szwajcaria jednak wybuduje podziemne metro towarowe
Oprócz kwestii poznania rzeczywistych warunków geologicznych, możliwe będzie opracowanie najlepszych technik zarządzania wyrobiskami i postępowania z urobkiem. Pierwsze rozpoczęte odwierty sięgną na głębokość stu metrów, aby określić dokładny skład gleby i położenie rezerw wody. Dopiero w drugiej fazie, po zebraniu wszystkich niezbędnych informacji, będzie można określić trasę tunelu. Z pewną dozą optymizmu zwolennicy szacują, że podziemne metro towarowe mogłoby zostać częściowo oddane do użytku do 2031 roku.


W czerwcu 2021 roku Izba Kantonów (większa z dwóch instytucji wchodzących w skład szwajcarskiego parlamentu), zatwierdziła bez głosów sprzeciwu ustawę stanowiącą ramy prawne dla realizacji takiego projektu. Jedynym promotorem zainteresowanym od 2013 roku tą pracą jest spółka CST, złożona zarówno z postaci instytucjonalnych, takich jak FFS Cargo i La Posta, jak i wielu prywatnych operatorów należących do różnych sektorów, od transportu po handel, od telekomunikacji po energetykę.

Czytaj też: Szwajcarzy zgodzili się na podziemny transport towarowy
Cargo Sous Terrain będzie zautomatyzowane
Podziemne metro towarowe Cargo Sous Terrain składać się będzie z trzypasmowego systemu tuneli, w których towary poruszałyby się ze stałą prędkością 30 km/h, 24 godziny na dobę, na całkowicie zautomatyzowanych wahadłowcach. Wjazd towaru odbywałby się przez studnie wyposażone w windy towarowe, gdzie załadunek i rozładunek również byłby w pełni autonomiczny.


Pierwszy odcinek sieci będzie prowadził z Härkingen (na południowy zachód od strategicznego centrum Olten, skrzyżowania stosunków gospodarczych w centralnej Szwajcarii i ważnego węzła kolejowego) do Zurychu, z około 70 kilometrami tunelu. Na tej trasie planowane jest dziesięć hubów, ale CST już planuje rozbudowę sieci do 500 kilometrów między Jeziorem Genewskim a Jeziorem Bodeńskim, z odgałęzieniami w Bazylei, Lucernie i Thun.
Czytaj też: Już nawet w Szwajcarii podnoszą stopy procentowe! To pierwszy raz od 15 lat
Znajdziesz nas w Google News