Koleje Szwajcarskie uzyskają odszkodowanie od Alstom za problemy z FV-Dosto, odpowiadające wartości około sześciu pociągów. SBB i Alstom uzgodniły, że nie będą ujawniać żadnych dalszych informacji.
SBB otrzyma odszkodowanie od Alstom
Szwajcarskie Koleje Federalne SBB zakończyły wreszcie jeden z najbardziej problematycznych kontraktów w historii firmy. SBB zawarło z Alstomem ostateczne porozumienie w sprawie odszkodowania za komplikacje i opóźnienia związane z dostawą piętrowych jednostek dalekobieżnych FV-Dosto. Dla Alstomu jest to spuścizna po problemach Bombardiera, który wcześniej był ich producentem, ale od 2021 roku podlegają one Alstomowi. Zgodnie z umową SBB otrzyma odszkodowanie od Alstom odpowiadające około sześciu jednostkom.
Bombardier (a później Alstom) dostarczył szwajcarskim kolejom łącznie 62 jednostki. Zamówienie opiewało na 59 sztuk, producent wcześniej zgodził się na darmową dostawę trzech sztuk. SBB długo skarżyło się na problemy z jakością jednostek, ale teraz stwierdziło, że są to już jedne z najbardziej niezawodnych pojazdów u przewoźnika.
Alstom poczynił duże postępy w eliminowaniu usterek. Usterki pojawiają się teraz średnio po przejechaniu 15-20 tys. km – powiedział przewoźnik.
Czytaj też: RegioJet zamawia lokomotywy elektryczne od Alstom
Awarie i skargi pasażerów
Produkcja nowych RABe 502 została opóźniona o ponad trzy lata. Opiera się na serii Twindexx, a jedną z głównych zalet jednostek miała być możliwość ich pochylania. SBB ostatecznie ogłosiło jednak, że nie będzie korzystać z tej technologii z powodu awarii i skarg pasażerów. Przechylanie miało skrócić czas jazdy na niektórych trasach o kilka minut. Nazwa Fernverkehrs-Dosto pochodzi od niemieckiego słowa oznaczającego długodystansowy pociąg piętrowy – Fernverkehr-Doppelstockzug. Ośmiowagonowe jednostki mogą pomieścić ponad 600 pasażerów na miejscach siedzących.
Alstom uzgodnił z SBB pakiet odszkodowań, który odpowiada łącznej wartości około sześciu pociągów. Producent zagwarantuje utrzymanie pociągów poza okresem uzgodnionym w umowie. Obejmuje to również dostawę części zamiennych, które będą potrzebne w nadchodzących latach. Ponadto Alstom będzie inwestować w dalszą optymalizację komfortu jazdy oraz wspierać szkolenie personelu SBB poprzez dostarczanie i obsługę odpowiednich symulatorów. SBB i Alstom uzgodniły, że nie będą ujawniać żadnych dalszych informacji.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Znajdziesz nas w Google News