IntermodalnyKolejowyTransport

Koleje Kazachskie testują nową trasę z Chin przez Turcję

Koleje Kazachskie szukają alternatywnych tras omijających Morze Czarne

Koleje Kazachskie testują nową trasę transportową między Chinami a Europą. Transport z Chin przez Turcję ma na celu ominięcie zatłoczonego przejścia przez Morze Czarne.

Ruszył transport z Chin przez Turcję

Koleje Kazachskie (KTZ) testują nową trasę między Chinami a Europą przez Morze Kaspijskie i Turcję. Przesyłka wyruszyła z Chaozhou we wschodnich Chinach, a jej celem był port Koper w Słowenii. Pociąg, przewożący nowe pojazdy elektryczne, wjechał z północy Chin do Kazachstanu w miejscowości Korgas, a następnie przejechał przez ten kraj nad Morze Kaspijskie. Stamtąd przesyłkę przetransportowano statkiem i ponownie koleją do Poti w Gruzji (na wschodnim brzegu Morza Czarnego), skąd zamiast drogą morską, auta zostały przetransportowane do portu w Koper przez Turcję. Transport z Chin przez Turcję do Europy trwał 45 dni, a przesyłka pokonała 13 000 km.

Koleje Kazachskie szukają tras omijających Morze Czarne. Chociaż ta trasa jest krótsza, jej przepustowość jest znacznie mniejsza, a z drugiej strony trwająca wojna na Ukrainie powoduje zatory w kilku miejscach. Niektóre ważne firmy żeglugowe podjęły nowe kroki w celu rozwoju tras czarnomorskich. Na przykład chińska firma Cosco uruchomiła usługę TBX1 w listopadzie ubiegłego roku. Trasa morska ma jednak wciąż znacznie mniejszą przepustowość w porównaniu z całkowitym wolumenem pociągów Chiny-Europa. Przykładem jest port w Batumi w Gruzji, który w 2022 r. obsłużył 119 471 TEU, podczas gdy pociągi towarowe China-Europe Express przewiozły 1,6 mln TEU.

Czytaj też: Metrans rozwija swoją sieć kolejową w Polsce i Turcji

Wzrost pozycji Turcji w logistyce

Niepewność spowodowana rosyjską inwazją na Ukrainę stanowi również wyzwanie dla ochrony ubezpieczeniowej statków przepływających przez Morze Czarne. Wielu ubezpieczycieli waha się przed ubezpieczeniem tego odcinka trasy, co zmusza nadawców i firmy do szukania alternatyw. Według oczekiwań ominięcie Morza Czarnego sprawi, że podróż będzie znacznie krótsza. Spostrzeżenia znawców branży wskazują, że czas tranzytu pociągów Chiny-Europa, korzystających z dwóch mórz, może trwać nawet ponad 90 dni.

Ponadto warto przypomnieć, że 25 lutego Unia Europejska przyjęła dziesiąty pakiet sankcji nałożonych na Rosję, który obejmuje zakaz dostarczania przez Rosję towarów cywilnych i wojskowych do państw trzecich. Nowe sankcje mogą sprawić, że ta nowa trasa do Europy będzie jeszcze bardziej odpowiednia dla przewoźników, a pozycja Turcji w logistyce międzynarodowej może znacznie wzrosnąć.

Czytaj też: Rośnie zadłużenie państw zaangażowanych w Nowy Jedwabny Szlak. Co dalej z projektem?

Ukraina utworzy fundusz ubezpieczeniowy dla statków towarowych

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button