
Firma Amogy ogłosiła, że pod koniec tego roku zaprezentuje pierwszy na świecie bezemisyjny statek zasilany amoniakiem. Firma zbuduje „tylko” bezemisyjny holownik, ale może być on kamieniem milowym na drodze do żeglugi bezemisyjnej, a według ekspertów amoniak stanie się głównym źródłem paliwa dla gigantycznych statków towarowych.
Pierwszy na świecie bezemisyjny statek zasilany amoniakiem
Amogy modernizuje obecnie holownik, który został pierwotnie zbudowany w 1957 roku i wykorzystuje generatory diesla i silniki elektryczne. Amogy zamierza zamienić go w pierwszy na świecie bezemisyjny statek zasilany amoniakiem. Statek zostanie wyposażony w megawatową wersję unikalnego systemu, trzykrotnie większą od tej, która została przetestowana w ciężarówce Amogy na początku tego roku. Technologia przetwarzania amoniaku w energię dostarcza ciekły amoniak przez moduły krakingowe zintegrowane z hybrydowym systemem ogniw paliwowych, który napędza silniki elektryczne. Yara Clean Ammonia (YCA), jeden z największych na świecie producentów amoniaku oraz największy handlowiec, dostarczy zielony amoniak na potrzeby demonstracji.
Inni partnerzy, którzy współpracują, aby ożywić pierwszy statek napędzany amoniakiem to Seam, integrator systemów elektrycznych Amogy, C-Job Naval Architects, niezależna firma projektująca statki i integrująca system amoniaku, oraz stocznia Feeney Shipyard, od której Amogy pozyskała holownik. Ponadto Amogy współpracuje z firmą Unique Technical Solutions (UTS), jej integratorem systemów elektrycznych i systemów z poprzednich demonstracji, w zakresie prac elektrycznych i systemowych związanych ze zwiększaniem skali agregatu do użytku przedkomercyjnego.
📢 JUST ANNOUNCED: Amogy is building the world’s first ammonia-powered, zero-emission ship!
We are currently retrofitting a tugboat with our 1MW ammonia-to-power system & plan to take the vessel on an initial voyage in late 2023. Read more ➡️ https://t.co/TyZqzAxkcq pic.twitter.com/oBkq48amNi
— Amogy (@amogyinc) March 6, 2023
Czytaj też: Norweska firma zaprojektuje tankowiec napędzany amoniakiem
Zielony amoniak w transporcie morskim
Przemysł morski stara się zastąpić olej napędowy czystszymi alternatywami. Żegluga międzynarodowa odpowiada za około 3 procent globalnej emisji dwutlenku węgla związanej z energią. Odsetek ten ma wzrosnąć, ponieważ coraz więcej statków dostarcza więcej towarów, a inne sektory zmniejszają swój udział w globalnych emisjach. Firma Amogy opracowała opatentowaną technologię przetwarzania amoniaku na energię, która skutecznie i wydajnie przetwarza amoniak na energię elektryczną.
Założona w 2020 roku przez czterech absolwentów MIT, którzy mają wspólną wizję, Amogy ma na celu umożliwienie dekarbonizacji transportu i zebrał już fundusze w wysokości 70 mln dolarów od inwestorów strategicznych, takich jak Amazon, Saudi Aramco, SK Innovation, AP Ventures i DCVC. Firma zamierza pływać holownikiem później w północnej części stanu Nowy Jork, w oczekiwaniu na dalsze testy bezpieczeństwa i rozmowy regulacyjne. Do tej pory bezemisyjny system energetyczny Amogy, zasilany amoniakiem, został z powodzeniem zamontowany w dronie, ciężarówce i traktorze.
Czytaj też: Emisyjność polskiej energetyki szokuje oraz powoduje, że dużo płacimy za prąd
Koreańskie stocznie koncentrują się na zwiększeniu rentowności
Jeden komentarz