
Ukraina utworzy fundusz ubezpieczeniowy dla statków towarowych i zaoferuje rekompensaty za ewentualne szkody dla cywilnych statków wpływających do jej portów. Kijów stara się w ten sposób zwiększyć eksport, który jest kluczowy dla dotkniętej wojną gospodarki.
Powstanie fundusz ubezpieczeniowy dla statków towarowych
Ukraina jest głównym producentem i eksporterem produktów rolnych, metali i towarów chemicznych, ale od czasu inwazji Rosji musi zmagać się z blokadą portów na Morzu Czarnym, a eksportowane drogą morską mogą być tylko ładunki żywnościowe. Wicepremier Ołeksandr Kubrakow zapowiedział, że parlament Ukrainy zatwierdził ustawę o utworzeniu funduszu ubezpieczeniowego o wartości 500 mln dolarów. W ten sposób Ukraina utworzy fundusz ubezpieczeniowy dla statków towarowych i zaoferuje rekompensaty za ewentualne szkody dla cywilnych statków wpływających do jej portów.
Pracujemy nad wznowieniem dostaw i rozszerzeniem asortymentu. Zapraszam do współpracy kraje cywilizowanego świata i zainteresowane firmy – powiedział Kubrakow.
Ukraina zapowiedziała też, że poprosi Turcję i ONZ o rozpoczęcie rozmów w celu zmiany przepisów Inicjatywy Zbożowej, która została uzgodniona w zeszłym roku. Ukraina chce przedłużenia przepisów o co najmniej jeden rok i objęcia portów w Mikołajowie. Czarnomorska Inicjatywa Zbożowa, w której pośredniczyły ONZ i Turcja, pozwoliła w lipcu ubiegłego roku na eksport zboża z trzech ukraińskich portów. Porozumienie zostało przedłużone w listopadzie i wygaśnie 18 marca, chyba że zostanie uzgodnione kolejne przedłużenie przepisów.
Czytaj też: Porozumienie o eksporcie zboża przedłużone o 4 miesiące
Rosjanie spowalniają eksport
W całym okresie funkcjonowania „korytarza zbożowego” Ukraina eksportowała 47-48% ogólnego wolumenu dostaw pszenicy do krajów Afryki, Bliskiego Wschodu i Turcji. Tymczasem odeski deputowany Anatolij Urbański alarmuje, że delegacja rosyjska celowo spowalnia inspekcję statków przewożących ukraińskie zboże przez Morze Czarne. Każdego dnia w Cieśninie Bosfor rejestrowanych jest około 10 statków, ale tylko trzy statki z nich są kontrolowane.
Od października „Korytarz Zbożowy” działa w trybie spowolnionym. Teraz wszystko dzieje się tak: każdego dnia około dziesięć statków rejestruje się do inspekcji, którą przechodzi się w Stambule. Delegacja rosyjska robi wszystko, aby taka inspekcja się przedłużała. Na 10 gotowych statków odprawianych jest trzy – zauważył.
The Black Sea Grain Initiative must be renewed – at all costs. No country, no person should stand in the way, as that will bring starvation to millions. MILLIONS.
The world is watching. #Ukraine #Russia pic.twitter.com/vH0zKDlzKw
— David Beasley (@WFPChief) February 23, 2023
Czytaj też: Uchodźcy z Ukrainy chcą wrócić do kraju. Co dziesiąty zostanie w Polsce
Rosjanie ostrzelali cywilną barkę ze zbożem. Dwie osoby nie żyją
3 Komentarze