Trzy najbardziej ruchliwe brytyjskie lotniska odwołały loty z powodu śnieżycy, w wyniku której pasy startowe i zaparkowane samoloty zostały przykryte grubą warstwą ciężkiego i mokrego śniegu. Poważnie zakłócone zostały operacje na lotniskach Londyn Heathrow, Londyn Gatwick i Londyn Stansted.
Brytyjskie lotniska odwołały loty z powodu śniegu
Arktyczny podmuch przyniósł w weekend opady śniegu i deszczu ze śniegiem, a także powszechne mrozy i marznące mgły. Pogoda negatywnie wpłynęła na brytyjskie lotniska Heathrow, Gatwick i Stansted, które odwołały loty z powodu zalegającego śniegu. Pogoda była tak surowa, że nie pomogło nawet użycie pługów śnieżnych, aby odśnieżyć pasy startowe.
Co gorsza, na lotnisku Gatwick zabrakło urządzeń do odladzania samolotów. Jak można sobie wyobrazić, latanie w takich warunkach pogodowych i z zaśnieżonymi pasami startowymi nie jest bezpieczne, więc podjęto decyzję o zamknięciu pasów startowych i zawieszeniu wszystkich lotów. Po podjęciu decyzji o zawieszeniu operacji, lotniska poinformowały pasażerów o możliwych opóźnieniach lotów z powodu złej pogody.
Sunday 11/ Monday 12 December: Snow and freeezing weather may cause disruption at the airport. Passengers are advised to check flight status with their airline – and also local travel conditions – before departing for the airport.
— Gatwick Airport LGW (@Gatwick_Airport) December 11, 2022
Na szczęście dla lotnisk, odśnieżanie opłaciło się i po kilku godzinach pasy startowe zostały ponownie otwarte, a operacje wznowione. Choć to dobra wiadomość, to jednak godziny opóźnienia wystarczyły, aby wywołać chaos. Zamknięte pasy startowe i utrzymująca się zła pogoda spowodowały odwołanie co najmniej kilkuset lotów i liczne opóźnienia. Wpłynęło to również na samoloty, które początkowo miały wylądować na tych lotniskach, ale zostały przekierowane do innych miejsc. Przykładowo lot Emirates EK 009 z Dubaju do Gatwick został przekierowany aż na międzynarodowe lotnisku Schiphol w Amsterdamie.
Our runway is temporarily closed whilst we undertake snow clearing. We remain open but passengers should contact their airline for the latest flight information. We apologise for any inconvenience caused and will provide further updates as soon as possible.
— London Stansted Airport (@STN_Airport) December 11, 2022
Czytaj też: Virgin Atlantic chce dodatkowe sloty na lotnisku Heathrow
Pasażerowie są wściekli
Biorąc pod uwagę skalę zakłóceń, nie jest zaskoczeniem, że pasażerowie byli wściekli z powodu zrujnowania ich planów. Frustracja wynikała również z rzekomego braku właściwej komunikacji i ogólnego zarządzania ze strony lotnisk i linii lotniczych, a opóźnienia i odwołania lotów sprawiły, że tysiące ludzi utknęło w zatłoczonych terminalach. Niektórzy pasażerowie twierdzą nawet, że utknęli na kilka godzin na pokładzie samolotu, ponieważ pozwolono im wejść na pokład, a następnie powiedziano, że nie mogą odlecieć z powodu zamkniętych pasów startowych lub zawieszonych operacji.
@British_Airways flight BA0753 Basel to LHR
Plane fully boarded and then they tell us there is a 2 hour delay and we have to sit on the plane. You obviously knew of the delays and snow issues @ Heathrow
Why make us board the plane? We would of been more comfortable in the airport pic.twitter.com/8nBom7NT4D— R Hare (@R18210) December 11, 2022
Choć można było się spodziewać, że zła pogoda spowoduje zakłócenia lotów, pasażerowie myśleli, że brytyjskie lotniska są lepiej przygotowane, zwłaszcza że opady śniegu w sezonie zimowym raczej nie są niczym niespodziewanym. Zła pogoda była prognozowana już wcześniej, więc brak urządzeń do odladzania i początkowa niezdolność do odśnieżania pasów startowych są co najmniej absurdalne. Najwyraźniej zima zaskakuje nie tylko polskich drogowców, ale również władze brytyjskich lotnisk.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Znajdziesz nas w Google NewsChaos w branży lotniczej. Szef IATA: Heathrow to banda idiotów
4 Komentarze