Morski

Terminal GCT w Gdyni – zakończono modernizację nabrzeża Bułgarskiego

W terminalu zarządzanym przez Hutchison Ports Gdynia zakończyły się ostatnie prace remontowe. Dzięki modernizacji od przyszłego roku terminal GCT w Gdyni będzie mógł obsługiwać statki o długości 367 m. 

Inwestycje w gdyńskim terminalu kontenerowym

Inwestycja obejmowała budowę torowiska o szerokości 30,48 m przeznaczonego dla suwnic nabrzeżowych klasy Post-Panamax. Zmodernizowano również nabrzeże Bułgarskie, uwzględniając przebudowę linii cumowniczo-odbojowej istniejącego nabrzeża. Konstrukcja pozwala na uzyskanie głębokości technicznej 15,5 m. To działania uzupełniające dla planów Zarządu Morskiego Portu Gdynia zakładających pogłębienie basenu portowego do 16 m, rozbiórkę Pirsu Gościnnego oraz rozbudowanie obrotnicy do 480 m. Kolejne prace mają ruszyć już w nowym roku. Po zakończeniu inwestycji terminal GCT w Gdyni będzie obsługiwał kontenerowce o długości do 400 m i pojemności 19 tys. TEU.

Zobacz także: MSC łączy koleją porty w Gdańsku i Gdyni z terminalem w Sławkowie

Terminal GCT w Gdyni – dalsze wyzwania

Jednak jak wskazuje portal IntermodalNews, aby sprostać oczekiwaniom rynku, konieczne jest przeprowadzenie kolejnych prac modernizacyjnych, tym razem obejmujących zwiększenie powierzchni składowych i magazynowych w sąsiedztwie terminali portowych. Jeśli gdyński terminal chce brać coraz większy udział w rozwoju przeładunków drobnicy skonteneryzowanej, musi postawić na zwiększenie powierzchni pozwalającej na składowanie. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zapowiedział, że place składowe o powierzchni 18 ha mają zostać ukończone jeszcze w tym roku. Jak wskazuje Jan Jarmakowski, dyrektor zarządzający GCT, obecnie operatorzy logistyczni podczas wyboru szlaku transportowego, oprócz kwestii cen oraz czasu transportu, biorą pod uwagę dostępną powierzchnię pozwalającą na składowanie kontenerów.

Zobacz także: Port w Gdańsku na 13 miejscu w rankingu portów kontenerowych UE

Z uwagi na zawirowania w światowych portach, dodatkowe powierzchnie umożliwiające przetrzymywanie kontenerów są coraz bardziej pożądane i nic nie wskazuje na to, aby ta tendencja miała ulec zmianie. Zgodnie z danymi w zeszłym roku pułap obsłużonych ładunków w terminalu wyniósł 400 tys. TEU, według oczekiwań w tym roku wynik będzie jeszcze lepszy. W ciągu ostatnich 16 lat Grupa Hutchison Ports zainwestowała ponad 100 mln euro w gdyński terminal.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button