DrogowyTransport

Tramwaj z poduszką powietrzną? W Zurychu testują nową technologię

Na razie nie jest jasne, kiedy technologia mogłaby zostać wprowadzona w życie

Firma Alstom i miejskie przedsiębiorstwo transportowe VBZ w Zurychu rozpoczęły testowanie nowej technologii ochrony pieszych przed zderzeniem z tramwajem. Firmy przetestowały tramwaj z poduszką powietrzną. Decyzja o wdrożeniu tej technologii do użytku ma zostać podjęta do końca roku.

Tramwaj z poduszką powietrzną receptą na wypadki?

Tramwaj Flexity z zewnętrzną poduszką powietrzną przeszedł testy w zajezdni tramwajowej w Altstetten. Poduszka powietrzna zamontowana z przodu pojazdu zostaje uruchomiona, jeśli czujniki wykryją przeszkodę na torowisku. Zderzenie samochodu lub pieszego z tramwajem wyposażonym w poduszkę ma być mniej niebezpieczne niż w przypadku bezpośredniego zderzenia z pojazdem bez tej technologii.

Test pokazał, że poduszka powietrzna może się napompować wystarczająco szybko i jej użytkowanie ma sens. Poduszkę powietrzną może również aktywować kierowca. Poduszka powietrzna nie zapobiegnie zderzeniu, ale może znacznie zmniejszyć skutki wypadku – powiedział Marcel Kunz, kierownik projektu w Alstomie, dodając dla ZüriToday, że testy potwierdziły skuteczność nowego urządzenia.

Czytaj też: Czeska Škoda ma ambitne plany. Właśnie tworzą najdłuższy tramwaj świata!

Na razie nie jest jasne, kiedy technologia mogłaby zostać wprowadzona w życie. Alstom złożył już wniosek o patent, teraz będzie pracować nad ulepszeniem poduszki. Decyzja, czy technologię wykorzystać szerzej, zostanie podjęta do końca roku.

Wypadki z udziałem pieszych

Zderzenia tramwajów z pieszymi stały się gorącym tematem w marcu tego roku, gdy w ciągu jednego tygodnia aż trzy osoby przez nieuwagę wpadły pod tramwaj. Wypadki z udziałem pieszych i tramwajów są jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej. Codziennie setki ludzi na całym świecie padają ofiarami tego rodzaju kolizji, które często kończą się tragicznie. Przyczyny wypadków tego typu są zróżnicowane. Czasami wynikają z nieuwagi kierowców tramwajów, którzy nie zawsze zachowują odpowiednią ostrożność lub nie reagują wystarczająco szybko na nagłe sytuacje na drodze.

Czytaj też: Wypadki drogowe w UE – mazowieckie drogi w unijnej czołówce pod względem zgonów

Zazwyczaj to jednak piesi ignorują sygnały świetlne na przejściach dla pieszych lub przekraczając je w miejscach niedozwolonych. Rozwiązaniem problemu wypadków z udziałem pieszych jest zwiększenie świadomości społecznej na temat bezpieczeństwa na drodze oraz poprawa infrastruktury miejskiej. Edukacja pieszych i kierowców tramwajów na temat zasad bezpieczeństwa oraz konsekwencji nieprzestrzegania tych zasad może pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków. Nie zawsze to jednak działa, więc opracowywane przez Szwajcarów rozwiązanie może być swoistą receptą na tego rodzaju problemy.

Szwajcaria przekazała Ukrainie swoje tramwaje. Trafią do Lwowa

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button