Firma Alstom i miejskie przedsiębiorstwo transportowe VBZ w Zurychu rozpoczęły testowanie nowej technologii ochrony pieszych przed zderzeniem z tramwajem. Firmy przetestowały tramwaj z poduszką powietrzną. Decyzja o wdrożeniu tej technologii do użytku ma zostać podjęta do końca roku.
Tramwaj z poduszką powietrzną receptą na wypadki?
Tramwaj Flexity z zewnętrzną poduszką powietrzną przeszedł testy w zajezdni tramwajowej w Altstetten. Poduszka powietrzna zamontowana z przodu pojazdu zostaje uruchomiona, jeśli czujniki wykryją przeszkodę na torowisku. Zderzenie samochodu lub pieszego z tramwajem wyposażonym w poduszkę ma być mniej niebezpieczne niż w przypadku bezpośredniego zderzenia z pojazdem bez tej technologii.
Test pokazał, że poduszka powietrzna może się napompować wystarczająco szybko i jej użytkowanie ma sens. Poduszkę powietrzną może również aktywować kierowca. Poduszka powietrzna nie zapobiegnie zderzeniu, ale może znacznie zmniejszyć skutki wypadku – powiedział Marcel Kunz, kierownik projektu w Alstomie, dodając dla ZüriToday, że testy potwierdziły skuteczność nowego urządzenia.
Czytaj też: Czeska Škoda ma ambitne plany. Właśnie tworzą najdłuższy tramwaj świata!
Na razie nie jest jasne, kiedy technologia mogłaby zostać wprowadzona w życie. Alstom złożył już wniosek o patent, teraz będzie pracować nad ulepszeniem poduszki. Decyzja, czy technologię wykorzystać szerzej, zostanie podjęta do końca roku.
Wypadki z udziałem pieszych
Zderzenia tramwajów z pieszymi stały się gorącym tematem w marcu tego roku, gdy w ciągu jednego tygodnia aż trzy osoby przez nieuwagę wpadły pod tramwaj. Wypadki z udziałem pieszych i tramwajów są jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej. Codziennie setki ludzi na całym świecie padają ofiarami tego rodzaju kolizji, które często kończą się tragicznie. Przyczyny wypadków tego typu są zróżnicowane. Czasami wynikają z nieuwagi kierowców tramwajów, którzy nie zawsze zachowują odpowiednią ostrożność lub nie reagują wystarczająco szybko na nagłe sytuacje na drodze.
Czytaj też: Wypadki drogowe w UE – mazowieckie drogi w unijnej czołówce pod względem zgonów
Zazwyczaj to jednak piesi ignorują sygnały świetlne na przejściach dla pieszych lub przekraczając je w miejscach niedozwolonych. Rozwiązaniem problemu wypadków z udziałem pieszych jest zwiększenie świadomości społecznej na temat bezpieczeństwa na drodze oraz poprawa infrastruktury miejskiej. Edukacja pieszych i kierowców tramwajów na temat zasad bezpieczeństwa oraz konsekwencji nieprzestrzegania tych zasad może pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków. Nie zawsze to jednak działa, więc opracowywane przez Szwajcarów rozwiązanie może być swoistą receptą na tego rodzaju problemy.
Znajdziesz nas w Google NewsSzwajcaria przekazała Ukrainie swoje tramwaje. Trafią do Lwowa
Jeden komentarz