KolejowyTransport

Nowy TGV przejechał przez Czechy. Czekają go miesiące testów

Jednostka Avelia Horizon pozostanie w Czechach przez kilka miesięcy

Pociąg TGV M Avelia Horizon przyjechał na testy na torze Instytutu Badawczego Kolejnictwa w Velimi w Czechach. Jednostka pozostanie u naszego południowego sąsiada przez kilka miesięcy.

Nowy pociąg TGV przejdzie testy w Czechach

Nowy pociąg TGV M o nazwie Avelia Horizon ma rozpocząć przewozy pasażerów we Francji w 2024 roku. Pociąg TGV przyjechał na testy w Czechach, które odbędą się na torze testowym w Velim/Cerhenice, obsługiwanym przez Instytut Badawczy Kolejnictwa (VUZ). Nie wiadomo jeszcze jak długo jednostka pozostanie w Velim, ale mówi się o kilku miesiącach.

Testy nowej jednostki mają dotyczyć przede wszystkim podwozia i właściwości jezdnych. Pociągi na torze mogą poruszać się z prędkością do 230 km/h. Choć tor nie jest otwarty dla publiczności, to fani kolei często „czają się” na nowe pojazdy wzdłuż toru. W przeszłości na torze w Velim testowano już szybkie pociągi od Alstomu. W 2008 po torze jeździły pociągi AGV, przeznaczone dla włoskiego przewoźnika Italo.

Czytaj też: Pierwszy TGV M zaprezentowany przez Alstom i SNCF

Avelia Horizon będzie wozić pasażerów na Olimpiadzie

Avelia Horizon różni się od poprzednich szybkich pociągów TGV nie tylko projektem czoła. Alstom twierdzi, że pociąg będzie miał o około 20 procent niższe zużycie paliwa, głównie dzięki lżejszym materiałom i lepszej aerodynamice, a także umożliwi odzyskiwanie energii podczas hamowania. Według Alstomu będzie można elastycznie zmieniać liczbę wagonów w zależności od zapotrzebowania, a także bardzo szybko przekształcić wagon pierwszej klasy w wagon drugiej klasy.

Piętrowe pociągi mają przewozić 740 pasażerów, co oznacza wzrost z obecnej pojemności 600. Alstom ściśle współpracuje z Francuskim Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych nad projektami, dzięki którym jednostka byłaby jak najbardziej dostępna na przykład dla osób na wózkach inwalidzkich.

Nowa generacja TGV ma wejść do służby w 2024 roku, czyli w roku organizacji Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Francuskie koleje zamówiły łącznie 100 takich pociągów, a wartość kontraktu wyniosła pierwotnie 2,5 mld euro, a później uwzględniono serwis i zwiększono kwotę do 2,7 mld euro. Główna produkcja odbywa się w Belfort (lokomotywy) i La Rochelle (wagony). Jednostki mają być zdolne do obsługi czterech różnych systemów zasilania, dzięki czemu przewoźnik będzie mógł nimi jeździć także do innych krajów europejskich.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

SNCF zamawia więcej pociągów dużych prędkości Avelia Horizon

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button