KolejowyTransport

Pierwszy TGV M zaprezentowany przez Alstom i SNCF

Pierwszy ze 115 dwupokładowych pociągów dużych prędkości, oznaczonych jako Avelia Horizon przez producenta Alstom i TGV M przez SNCF Voyageurs, został zaprezentowany przed testami dynamicznymi w Velim w Czechach w październiku.

Pierwszy TGV M zaprezentowany

Podczas prezentacji w centrum testowym Alstom w La Rochelle, prezes SNCF Voyageurs, Christophe Fanichet, powiedział, że TGM M jest „projektem priorytetowym”, wspierającym cel krajowego operatora pasażerskiego, jakim jest podwojenie liczby pasażerów. SNCF przyznał Alstomowi umowę ramową na maksymalnie 200 zespołów trakcyjnych w lipcu 2018 r. w ramach swojego programu TGV du Futur. Do tej pory złożył on zamówienia na 100 dwunapięciowych zespołów TGV M dla usług krajowych i 15 czteronapięciowych zespołów dla tras międzynarodowych, o łącznej wartości 3,5 mld euro. Do tej pory zbudowano trzy pociągi do testów przedseryjnych.

Pierwsze składy mają wejść do eksploatacji na trasach w południowo-wschodniej Francji pod koniec 2024 roku, ale docelowo flota zostanie rozmieszczona w całej krajowej sieci dużych prędkości. Sześć z 15 składów międzynarodowych ma zastąpić sześć składów TGV Réseau PLT używanych na trasie ParyżLyonTurynMediolan, ale plany rozmieszczenia pozostałych pociągów międzynarodowych są nadal opracowywane.

Jean-Baptiste Eyméoud, dyrektor generalny Alstom France, powiedział, że firma wydała 50 mln euro na dostosowanie swoich fabryk do produkcji nowej floty, w której budowę zaangażowanych jest 4 000 pracowników w 10 zakładach. Co rok do 2031 r. dostarczanych będzie do 12 zestawów. Podobnie jak w przypadku składów Alstom Avelia Liberty zamówionych przez Amtrak w USA, TGV M posiada krótkie wagony silnikowe, co zapewnia miejsce na dodatkowy wagon doczepny w ramach długości standardowego składu. Projekt ma jednak oferować większą elastyczność niż obecna flota TGV, z możliwością eksploatacji z siedmioma, ośmioma lub dziewięcioma wagonami, zamiany wagonów między pierwszą a drugą klasą oraz rekonfiguracji wnętrz poprzez usuwanie lub dodawanie siedzeń, miejsc na rowery lub bagaże.

Alain Krakovitch, dyrektor generalny SNCF TGV-Intercités powiedział, że jednostki TGV M będą początkowo formowane jako dziewięciowagonowe zestawy o długości 202 metrów. Przewidywał, że zestawy nie będą regularnie reformowane, ale powiedział, że zmiany mogą być dokonywane z dnia na dzień, aby dopasować pociąg do popytu w godzinach szczytu, na przykład w okresie wakacyjnym.

Czytaj też: Alstom świętuje 30-lecie kolei dużych prędkości w Hiszpanii

TGV M dopasowany do potrzeb osób niepełnosprawnych

Zestawy TGV M będą wykorzystywane zarówno w usługach TGV Inoui jak i w tanich usługach Ouigo. W zależności od składu i konfiguracji miejsc siedzących, pociągi będą mogły pomieścić maksymalnie 740 pasażerów, co stanowi wzrost o 20% w stosunku do obecnego maksymalnego poziomu 634 pasażerów dla dedykowanego składu Ouigo Grande Vitesse.

Według Alstomu wnętrza TGV M zostały zaprojektowane tak, aby promować „odpoczynek i wyciszoną atmosferę, dla pogodnej i spokojnej podróży”, w tym oświetlenie, które automatycznie dostosowuje się do intensywności światła naturalnego. TGV M jest pierwszym TGV, który od początku był projektowany w ścisłej współpracy z grupami reprezentującymi osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. Celem jest zaoferowanie im w pełni niezależnego dostępu. Obrotowa platforma do podnoszenia umożliwi osobom na wózkach inwalidzkich wejście do pociągu bez pomocy, a system dźwiękowy poprowadzi osoby niedowidzące do drzwi.

Centra utrzymania SNCF są remontowane i przystosowywane do obsługi składów TGV M, przy czym Technicentre Sud-Est-Européen ma być pierwszą bazą przyjmującą nowe jednostki. Prace obejmują instalację zautomatyzowanych urządzeń kontrolnych, które mogą sprawdzić kilkaset elementów pociągu w ciągu kilku sekund. Krakovitch powiedział, że celem jest obniżenie kosztów utrzymania o 30% w porównaniu z istniejącą flotą szybkich pociągów SNCF, przy czym paryskie EMU Francilien stanowią model tego, co można osiągnąć. Nowa flota oznacza również zmiany w procesach biznesowych SNCF. Alstom opracowuje program wprowadzający dla pracowników szkoleniowych, „aby pomóc im w przystosowaniu nowego pociągu do ich własnych potrzeb”.

Alstom

Czytaj też: Technologia maglev pomoże stworzyć pociąg poruszający się 620 km/h

Lewitujące pociągi na Podkarpaciu? Nevomo rozpoczyna testy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button