LotniczyTransport

Airbus ma problemy? Może opóźnić dostawy samolotów

Airbus dostarczył w tym roku ponad czterysta samolotów, ale nadal ma ponad 7 tysięcy zaległości

Airbus powoli przygotowuje grunt pod dalsze opóźnienia w planowanych terminach dostaw niektórych samolotów średniego zasięgu w 2023 roku, choć jednocześnie walczy o osiągnięcie celów dostaw na 2022 rok. W lipcu Airbus zapowiedział, że osiągnie tymczasowy cel produkcyjny 65 samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320 miesięcznie na początku 2024 r., ale źródła donoszą, że Airbus opóźni dostawy samolotów.

Airbus opóźni dostawy samolotów w przyszłym roku

Analitycy twierdzą, że przemysł lotniczy zmaga się z serią równoległych problemów z wieloma efektami domina. Producenci samolotów i silników borykają się z problemami związanymi z łańcuchem dostaw i siłą roboczą, podobnie jak warsztaty naprawcze na całym świecie, które muszą pomóc liniom lotniczym w sprostaniu ożywieniu popytu, poprzez utrzymanie istniejących samolotów w użyciu.

Problemy nie ominęły również Airbusa, który ma ogromne zaległości w dostawach zamówionych maszyn. Co więcej, źródła Reutersa podają, że Airbus opóźni dostawy samolotów również w przyszłym roku. Co ciekawe, jednocześnie producent walczy o osiągnięcie celów dostaw na 2022 rok. Airbus dostarczył w tym roku ponad czterysta samolotów, ale niestety nadal ma ponad 7 tysięcy zaległości.

Zator w możliwościach naprawczych spowodował, że dziesiątki samolotów zostało uziemionych, ponieważ ich silniki z opóźnieniem wracają z remontu, a to z kolei wzmocniło konkurencję pomiędzy liniami montażowymi nowych samolotów i części zamiennych dla istniejącej floty. Dane pokazujące, ile odrzutowców jest nieużywanych z powodu opóźnień w konserwacji, a nie z powodów ekonomicznych lub innych, nie są dostępne. Jednak istnieją oznaki, że całkowita liczba zaparkowanych odrzutowców z rodziny A320neo wzrosła od początku tego roku.

Czytaj też: Chiński samolot C919 ma być alternatywą dla Boeinga oraz Airbusa

Airbus nadal ma duże zaległości

We wrześniu firmie Airbus udało się zredukować zaległości samolotów o 45 sztuk, ale wciąż jest ich bardzo dużo. 7 294 samoloty nadal czekają na budowę i dostawę, a w backlogu dominują 2 331 zamówienia na A320neo, co stanowi 32% całości. Przy tak dużej liczbie zaległości, rośnie presja na Airbusa, aby zwiększyć tempo produkcji. Podczas niedawnego briefingu na rynkach kapitałowych prezes Guillaume Faury potwierdził, że mimo problemów z silnikami i łańcuchem dostaw w 2022 roku dostarczy 700 samolotów.

W oparciu o obserwacje łańcucha dostaw, uważamy, że jest to wykonalne, ale nie powiem, że jest to łatwe. Jest cholernie dużo pracy do wykonania – miał stwierdzić Faury na wrześniowym briefingu.

Również dyrektor finansowy Airbusa Dominik Asam powiedział, że Airbus jest „w pełni zaangażowany” w realizację swoich celów. Dodał, że „dostarczenie około 700 samolotów w 2022 roku to nic innego jak spacerek po parku”. W lipcu Airbus obniżył swoją pierwotną prognozę z 720 do „około 700” i powiedział, że zwiększa miesięczne tempo produkcji samolotów rodziny A320 w tym i przyszłym roku.

Czytaj też: 3 wskazówki dla linii lotniczych, które pozwolą osiągnąć zerową emisję

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button