KolejowyTransport

POLREGIO ponownie notuje wzrost liczby pasażerów

POLREGIO, największy przewoźnik pasażerski w Polsce ponownie notuje wzrost liczby pasażerów. Pomimo kumulacji globalnych kryzysów, w porównaniu z poprzednim rokiem ten bardziej ekologiczny i ekonomiczny środek transportu zbiorowego wybiera aż o 20 mln więcej Polaków.

POLREGIO odnotował wzrost liczby pasażerów

POLREGIO znów notuje wzrost liczby pasażerów. Jednak zarząd POLREGIO uzgodnił niedawno z przedstawicielami administracji państwowej, instytucji finansowych i samorządowcami, że w celu utrzymania tego trendu konieczne jest przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę i nowy tabor przewoźnika oraz zwiększenie liczby pociągów na torach.

Dobrze zorganizowany transport kolejowy ma szczególne znaczenie dla polskiej gospodarki i spełniania potrzeb oraz aspiracji milionów jego użytkowników. Regularnie i punktualnie docierając do nawet najmniejszych i najsłabiej zaludnionych miejscowości, walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym ich mieszkańców, którzy zasługują na równy dostęp do wszystkich usług czy obiektów – stwierdził Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO.

Czy rozszerzenie oferty przewozowej wpłynęło na wzrost liczby pasażerów? Zdecydowanie tak, a przykładem jest Podkarpacie. Dzięki przyjazdom i odjazdom pociągów w Rzeszowie co pół godziny, duża część mieszkańców województwa zostawiła swoje samochody na parkingach i przesiadła się do komunikacji zbiorowej.

Udana współpraca władz naszego województwa z POLREGIO, skutkująca przywracaniem czy uruchamianiem kolejnych połączeń, okazała się jeszcze cenniejsza w obliczu agresji Rosji na Ukrainę i konieczności bezpiecznego przetransportowania z rejonów przygranicznych setek tysięcy uchodźców. Skala tego wyzwania była ogromna, ale wspólnie daliśmy radę – powiedział Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego.

Czytaj też: Nowe połączenie Polregio połączy Warszawę z Poznaniem przez Łódź

Trudny czas przed polską koleją

Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju wskazał, że wzrasta świadomość władz dużych metropolii, że połączenie ich z mniejszymi ośrodkami siecią kolejową zmniejsza zatłoczenie ulic miast, zmniejsza zanieczyszczenie i pozytywnie wpływa na rozwój gospodarczy całego regionu.

Polacy z jednej strony słusznie kalkulują, że rezygnacja z samochodu na rzecz pociągu po prostu się opłaca, z drugiej zaś – coraz większą uwagę przywiązują do kwestii środowiskowych, a kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Decydującym czynnikiem, który podtrzyma pozytywny trend postpandemicznego powrotu Polaków na kolej, będzie jednak dostępność połączeń oraz jakość świadczonych przez przewoźnika usług – stwierdził Paweł Borys z Polskiego Funduszu Rozwoju.

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju ostrzegł jednak, że najbliższy kryzysowy rok będzie stanowić dla kolei olbrzymie wyzwanie.

To oczywiście efekt rosyjskiej agresji i szantażu energetycznego Kremla – w 2023 roku przewoźnicy boleśnie odczują wzrost cen energii, która stanowi istotną część ich kosztów. Dlatego właśnie rząd zdecydował się objąć specjalną ochroną branże energochłonne, zaś Polski Fundusz Rozwoju zapewni finansowanie rozpoczętych bądź planowanych inwestycji, które dotychczas stały pod znakiem zapytania w związku z oczekiwaniem na pieniądze z KPO – dodał Paweł Borys.

Czytaj też: Credit Suisse na krawędzi upadku. Potężny kryzys gospodarczy coraz bardziej prawdopodobny

POLREGIO planuje kupić 264 nowych EZT do końca 2027 roku za 6,5 mld zł

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button