Przewoźnik Polregio podpisał umowy ramowe z czterema polskimi producentami taboru kolejowego na dostawę do 200 pociągów elektrycznych. Polregio w przeciągu trzech najbliższych lat otrzyma nowe pociągi EZT od firm Newag S.A., FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A. lub Stadler Polska.
Polregio zamawia nowe pociągi EZT
Firma planuje zakup łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) za ponad 7 mld zł. Zamówienie Polregio na nowe pociągi EZT jest rekordem zamówień dla polskich kolei regionalnych. W ramach sfinalizowanych umów ramowych zostanie zorganizowana aukcja elektroniczna na kolejne partie pojazdów, a sam zakup zostanie sfinansowany z dotacji i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Dzięki długoterminowym kontraktom z urzędami marszałkowskimi firma zapewniła sobie blisko 10 mld zł przychodów do 2030 roku.
Podpisanie umów ramowych z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju w historii Polregio. 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania pasażerów – stwierdził podczas konferencji prasowej Artur Martyniuk, prezes Polregio.
Podpisanie umów z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju POLREGIO, 200 nowych pociągów regionalnych to ogromny skok jakościowy i poprawa komfortu podróżowania dla wielu Polaków, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości – Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO pic.twitter.com/HwMLHKBGoz
— POLREGIO (@POLREGIO_PL) January 25, 2023
Czytaj też: POLREGIO ponownie notuje wzrost liczby pasażerów
Producentów wyłoni aukcja elektroniczna
Umowy ramowe z firmami będą obowiązywać 36 miesięcy od dnia podpisania i przez ten okres wykonawcy będą składać oferty na określoną liczbę pociągów. Polregio ogłosi następnie aukcję elektroniczną, a później podpisze umowę lub umowy wykonawcze z producentami, którzy wygrają aukcję. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., a dostawy zakończą się w lipcu 2026 r. Stopniowo nowe EZT będą pojawiać się we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane długoterminowe umowy. Zaciągnięcie zobowiązania przez spółkę na zakup pociągów nastąpi dopiero na etapie podpisania umów wykonawczych, a zabezpieczeniem będą umowy wieloletnie.
Przewoźnik chce kupić pociągi w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (max 60 sztuk, min 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-wagonowej (max 140 sztuk, min 210 miejsc siedzących). Pociągi będą jeździć z prędkością do 160 km/h i wyposażone będą w klimatyzację, Wi-Fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a w jednej z dwóch znajdzie się miejsce do przewijania niemowląt.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Znajdziesz nas w Google NewsIntercity znów podnosi ceny biletów! Już nawet auto jest tańsze…
Jeden komentarz