KolejowyTransport

Polregio idzie na zakupy. Kupi 200 nowych pociągów w trzy lata!

Polregio ogłosi aukcję elektroniczną, a później podpisze umowy wykonawcze z producentami, którzy wygrają aukcję

Przewoźnik Polregio podpisał umowy ramowe z czterema polskimi producentami taboru kolejowego na dostawę do 200 pociągów elektrycznych. Polregio w przeciągu trzech najbliższych lat otrzyma nowe pociągi EZT od firm Newag S.A., FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A. lub Stadler Polska.

Polregio zamawia nowe pociągi EZT

Firma planuje zakup łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) za ponad 7 mld zł. Zamówienie Polregio na nowe pociągi EZT jest rekordem zamówień dla polskich kolei regionalnych. W ramach sfinalizowanych umów ramowych zostanie zorganizowana aukcja elektroniczna na kolejne partie pojazdów, a sam zakup zostanie sfinansowany z dotacji i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Dzięki długoterminowym kontraktom z urzędami marszałkowskimi firma zapewniła sobie blisko 10 mld zł przychodów do 2030 roku.

Podpisanie umów ramowych z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju w historii Polregio. 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania pasażerów – stwierdził podczas konferencji prasowej Artur Martyniuk, prezes Polregio.

Czytaj też: POLREGIO ponownie notuje wzrost liczby pasażerów

Producentów wyłoni aukcja elektroniczna

Umowy ramowe z firmami będą obowiązywać 36 miesięcy od dnia podpisania i przez ten okres wykonawcy będą składać oferty na określoną liczbę pociągów. Polregio ogłosi następnie aukcję elektroniczną, a później podpisze umowę lub umowy wykonawcze z producentami, którzy wygrają aukcję. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., a dostawy zakończą się w lipcu 2026 r. Stopniowo nowe EZT będą pojawiać się we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane długoterminowe umowy. Zaciągnięcie zobowiązania przez spółkę na zakup pociągów nastąpi dopiero na etapie podpisania umów wykonawczych, a zabezpieczeniem będą umowy wieloletnie.

Przewoźnik chce kupić pociągi w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (max 60 sztuk, min 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-wagonowej (max 140 sztuk, min 210 miejsc siedzących). Pociągi będą jeździć z prędkością do 160 km/h i wyposażone będą w klimatyzację, Wi-Fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a w jednej z dwóch znajdzie się miejsce do przewijania niemowląt.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Intercity znów podnosi ceny biletów! Już nawet auto jest tańsze…

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button