LotniczyTransport

Qatar Airways nie dostanie Airbusów. Producent zerwał umowę

Airbus musi utrzymać tempo, aby osiągnąć swój roczny cel po spadku dostaw w sierpniu. W ubiegłym miesiącu do klientów trafiło 39 samolotów komercyjnych. Airbus kończy jednak współpracę biznesową z Qatar Airways.

Koniec współpracy Qatar Airways i Airbus

W lipcu Airbus dostarczył swoim klientom 46 komercyjnych odrzutowców, w czerwcu aż 60. W sierpniu było to już tylko 39 maszyn. W pierwszych ośmiu miesiącach producent dostarczył więc 382 samoloty. To tylko nieco więcej niż połowa z 700 odrzutowców, które pod koniec lipca prezes Guillaume Faury wymienił jako nowy cel dostaw na bieżący rok. Zwykle pod koniec roku liczba dostaw znacznie wzrasta. Jednak Airbus musiał już pożegnać się z tegorocznym planem 720 dostaw z powodu problemów w łańcuchach dostaw. Airbus coraz częściej cierpi z powodu wąskich gardeł w łańcuchu dostaw, w szczególności z powodu niedoborów silników dla modelu A320neo.

W sierpniu producent nie otrzymał żadnych nowych zamówień. Co więcej, Airbus anulował ostatnie zamówienie od arabskiego przewoźnika Qatar Airways na 19 szerokokadłubowych A350-1000. Według źródeł branżowych, producent anulował kontrakt ze swoim głównym klientem po miesiącach publicznego sporu dotyczącego uszkodzeń powierzchni kilku samolotów z tej serii. Przypomnijmy, że w linie Qatar Airways pozwały w grudniu największego na świecie producenta samolotów o odszkodowanie z powodu usterek, publicznie nazywając je „problemem bezpieczeństwa”. Airbus i europejski regulator lotniczy Easa byli jednak innego zdania.

Czytaj też: Airbus zwiększył przewagę nad Boeingiem dzięki Chinom

Problemy z samolotami

Po kwietniowej rozprawie w londyńskim sądzie, źródło problemu z nowymi maszynami jest już znane. Przewodniczący składu sędziowskiego uznał, że ,,różne współczynniki rozszerzalności” materiału kompozytowego (CFRP) płatowca i warstwy folii miedzianej (ECF) instalacji odgromowej powodują, że ,,te dwie grupy materiałów rozszerzają się i kurczą w różnym tempie, co (…) prowadzi z czasem do pęknięć leżących nad nimi warstw malarskich”.

Airbus co prawda zaoferował naprawę uszkodzeń na własny koszt, ale Qatar Airways odmówił. W tym kontekście Airbus już w styczniu anulował zamówienie na 50 odrzutowców A321neo średniego zasięgu złożone przez Arabów.

Czytaj też: Samolot zeroemisyjny – Airbus przedstawił trzy koncepcje

Linie Qatar Airways zamówiły 25 Boeingów 737 Max 10

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button