E-commerceLotniczyTransport

JD Airlines zatrudnia własnych pilotów. Co z Amazon Air?

Amazon prowadzi szybko rozwijające się linie lotnicze, ale to chińska platforma e-commerce JD.com poszła o krok dalej, sprawując kontrolę nad swoim łańcuchem dostaw. JD Airlines zatrudnia bowiem własnych pilotów, którzy latają samolotami towarowymi i przewożą ładunki dla klientów zewnętrznych.

Rozwój JD Airlines

W 2016 roku Amazon uruchomił pośrednią linię lotniczą, dzierżawiąc samoloty i zatrudniając inne firmy do ich obsługi pod swoją marką. Amazon Air ma teraz około 90 samolotów o różnych rozmiarach, które repozycjonują zapasy w Stanach Zjednoczonych i Europie, aby zapewnić zaopatrzenie magazynów, z dostawą następnego dnia wspieraną przez garstkę turbośmigłowców do mniejszych społeczności.

Z kolei ramię logistyczne JD.com podobnie zaczęło rozwijać swoją działalność w zakresie ładunków lotniczych w 2017 roku, współpracując z innymi liniami lotniczymi w celu transportu towarów po zniechęceniu do linii pasażerskich. JD Logistics tak dobrze poradził sobie ze wspieraniem detalisty internetowego, że JD.com wydzielił go w 2021 roku jako oddzielną firmę.

Zajmowali się własną logistyką na długo przed startem Amazona. Są liderem wśród sprzedawców internetowych w posiadaniu pełnej kontroli nad doświadczeniem online, ponieważ w ten sposób zapewniają satysfakcję. Dopóki nie dostarczą towaru, nie spełnią potrzeb klienta – powiedział w wywiadzie Satish Jindel, założyciel firmy konsultingowej ShipMatrix.

W zeszłym tygodniu JD.com ogłosił, że otrzymał certyfikat przewoźnika lotniczego dla JD Airlines (Jiangsu Jingdong Cargo Airlines) od Administracji Lotnictwa Cywilnego Chin i rozpoczął operacje krajowe z własną załogą. Linia nie ujawniła szczegółów na temat swojej floty, ale według Flightradar24 i zdjęć dostarczonych przez firmę, linia obsługuje dwa przerobione frachtowce Boeing 737-800. Chińskie media podają, że władze zezwoliły na trzeci standardowy odrzutowiec cargo, a Cargo Facts donosi, że samolot zostanie wkrótce dostarczony przez leasingodawcę China Southern Airlines Leasing.

Nowa linia lotnicza ma siedzibę w Nantong Xingdong International Airport i obecnie zatrudnia ponad 100 pracowników technicznych, w tym personel obsługi technicznej, dyspozytorów i kierowców. Oficjalnie jest własnością firmy kontrolowanej przez założyciela JD.com Richarda Liu, przy czym Nantong Airport Group wnosi 25% kapitału. Liu ustąpił ze stanowiska dyrektora generalnego JD.com w kwietniu, ale nadal jest prezesem.

JD.com

Czytaj też: Alibaba zwalnia prawie 10 tys. pracowników. Przez słabą sprzedaż

JD Airlines chce latać do Europy i Ameryki

JD Logistics nie tylko realizuje zamówienia dla JD.com lub firm, które płacą za zintegrowane usługi logistyczne. Jako przewoźnik kontraktowy otwiera swoje możliwości lotnicze na rynku, tak jak wcześniej udostępniała technologię i infrastrukturę logistyczną firmom w ramach strategii sprzedaży jako usługi. Sieć JD Airlines obsługuje główne strefy ekonomiczne we wschodnich Chinach, ze szczególnym uwzględnieniem miast Nantong, Pekin, Shenzhen i Wuxi. Firma przekazała, że wkrótce rozszerzy swój zasięg na Chengdu i Chongqing, duże miasta w centralnych Chinach, a następnie usługi do głównych miast w Azji Południowo-Wschodniej, Japonii i Korei. Celem jest posiadanie samolotów dalekiego zasięgu obsługujących Europę i Amerykę Północną do końca 2025 roku.

Dyrektor generalny Yui Yu przekazał, że do 2030 roku JD Logistics planuje mieć co najmniej 100 samolotów, zarówno własnych, jak i dzierżawionych. W marcu JD.com uruchomiło specjalne połączenie towarowe dwa razy w tygodniu z Hongkongu do Sao Paulo w Brazylii, obsługiwane przez Angola Airline. Capital Airlines, niskobudżetowa pasażerska linia lotnicza z siedzibą w Pekinie, rozpoczęła również loty trzy razy w tygodniu między międzynarodowym portem lotniczym Xinzheng w prowincji Zhengzhou a portem lotniczym Kolonia Bonn w Niemczech. Loty obsługują magazyny JD Logistics w Niemczech, Polsce, Wielkiej Brytanii, Holandii i Francji. W obu przypadkach dostawcy zewnętrzni wykorzystują samoloty pasażerskie jako dedykowane frachtowce.

Międzynarodowa linia lotnicza cargo zwiększa zdolność JD Logistics do świadczenia usług na całym świecie. Firma pozyskała 3,2 mld dolarów z pierwszej oferty publicznej i przeznacza te pieniądze na budowę sieci magazynów, zwłaszcza w chińskich miastach niższego szczebla i za granicą, oraz na technologię – powiedział Yu agencji Bloomberg News w maju 2021 roku.

JD Logistics nie osiągnęła jeszcze rentowności. Yu powiedział, że strategia polega na dalszym koncentrowaniu się na ekspansji przez kilka kolejnych lat, dodając, że marża netto ma się z czasem poprawić. W pierwszym roku działalności jako samodzielna firma, JD Logistics osiągnęła 15,5 miliarda dolarów przychodu, co oznacza wzrost o 42,7% w skali roku. Klienci zewnętrzni stanowią 60% jej działalności, zmniejszając zależność od firmy macierzystej. Firma twierdzi, że planuje w tym roku uruchomić europejskie centrum serwisowe w Polsce.

Czytaj też: Stany Zjednoczone umieszczają Aliexpress i WeChat na czarnej liście!

Transgraniczna sprzedaż B2B Alibaby rośnie dzięki popytowi w USA

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button