Niemieckie pociągi wodorowe iLint wchodzą do regularnego użytku komercyjnego. Eisenbahnen & Verkehrsbetriebe Elbe-Weser oficjalnie rozpoczęły regularną eksploatację seryjnych zespołów wodorowych ogniw paliwowych Alstom Coradia iLint. Alstom dostarczył już pięć z 14 jednostek iLint, a pozostałe dziewięć ma dotrzeć do końca roku.
Pociągi wodorowe iLint oddane do użytku
Nowe pociągi wodorowe iLint mają zastąpić 15 spalinowych zespołów trakcyjnych Lint 41 w regionalnych połączeniach pasażerskich Weser-Elbe-Netz pomiędzy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude, które EVB obsługuje w ramach umowy z LNVG. Rozpoczęcie regularnych przewozów nastąpiło po próbnej eksploatacji dwóch jednostek serii wstępnej od września 2018 r. do maja 2020 r. W ramach testów pociągi wodorowe iLint przejechały ponad 180 000 km w ciągu 530 dni.
Jednostki charakteryzują się ulepszonym przyspieszeniem i większą pojemnością zbiornika paliwa, co zwiększa ich zasięg z 700 km do 1 000 km, umożliwiając cały dzień pracy bez tankowania. Zaprojektowany specjalnie do użytku na liniach niezelektryfikowanych, iLint (Intelligenz eichter innovativer Nahverkehrstriebwagen – inteligentny lekki innowacyjny wagon do transportu lokalnego) został zaprojektowany w fabryce pociągów regionalnych Alstom w Salzgitter w Niemczech i w centrum systemów trakcyjnych w Tarbes we Francji. Kontrakt EVB obejmuje 30-letnią konserwację przez producenta w Salzgitter.
Układ trakcyjny łączy wodorowe ogniwo paliwowe dostarczone przez firmę Hydrogenics z Cummins z dwoma akumulatorami o łącznej pojemności 220 kWh, dostarczonymi przez Akasol. Prędkość maksymalna pociągu wynosi 140 km/h, przy czym jednostki EVB mają pracować z prędkością od 80 do 120 km/h. Dostawca gazów przemysłowych Linde opracował zakład tankowania w Bremervörde, który posiada 64 zbiorniki magazynowe pod ciśnieniem 500 barów o łącznej pojemności 1 800 kg, a także sześć sprężarek wodoru i dwie pompy paliwowe. W przyszłości planowana jest produkcja wodoru na miejscu z wykorzystaniem energii wiatrowej do elektrolizy. Alstom przekazał, że 1 kg wodoru zastępuje około 4-5 litrów oleju napędowego.
Pracujemy nad rozwiązaniami mobilności opartymi na wodorze od ponad 30 lat. Zbudowaliśmy najwięcej na świecie stacji tankowania wodoru dla samochodów. Tym bardziej cieszy nas fakt, że działa tu pierwsza na świecie stacja tankowania dla pociągów, otwierając tym samym nowy sektor mobilności. Firma Linde jest mocno zaangażowana w dalsze rozpowszechnianie zrównoważonej technologii wodorowej – powiedział dr Mathias Kranz, szef działu Onsite & Bulk Business firmy Linde w Niemczech.
Czytaj też: Alstom zaprezentuje pociąg wodorowy czeskim i słowackim podróżnym
Impuls do rozwoju
LNVG zaczęło szukać alternatywy dla pociągów spalinowych w 2012 r., a jego wart 93 mln euro projekt pociągu wodorowego został wsparty przez rząd niemiecki środkami z Narodowego Programu Innowacji dla Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych, który zapewnił 8-4 mln euro na pokrycie 85 mln euro kosztów pojazdów i 4-3 mln euro na stację paliw.
Daliśmy impuls do rozwoju pociągów wodorowych w Niemczech. Posiadamy 126 spalinowych zespołów trakcyjnych, które wykorzystujemy na różnych liniach kolejowych w Niedersachsen. Aby jeszcze bardziej przyczynić się do ochrony klimatu, nie będziemy kupować już więcej pojazdów spalinowych. Jesteśmy również przekonani, że w przyszłości eksploatacja pociągów spalinowych nie będzie już ekonomicznie opłacalna – powiedziała dyrektor LNVG, Carmen Schwabl.
Doświadczenie, które LNVG zdobędzie dzięki komercyjnej eksploatacji pociągów wodorowych, będzie podstawą przyszłych decyzji dotyczących wykorzystania pociągów wodorowych lub akumulatorowych na innych niezelektryfikowanych trasach. Alstom ma obecnie cztery kontrakty na regionalne pociągi wodorowe. Jednak liczba eksploatowanych pociągów spalinowych jest nadal wysoka, z ponad 4 000 wagonów DMU w Niemczech, a oczekuje się, że znaczna część europejskiej sieci kolejowej pozostanie niezelektryfikowana w dłuższej perspektywie.
Mobilność wolna od emisji jest jednym z najważniejszych celów zapewniających zrównoważoną przyszłość, a Alstom ma wyraźne ambicje, aby stać się światowym liderem w dziedzinie alternatywnych napędów dla kolei – powiedział prezes i dyrektor generalny Henri Poupart-Lafarge, dodając, że pociągi wodorowe iLint „demonstrują wyraźne zaangażowanie firmy w ekologiczną mobilność w połączeniu z najnowocześniejszą technologią”.
Czytaj też: Kolej wodorowa w Polsce: PKN ORLEN i Alstom podejmują strategiczną współpracę
Znajdziesz nas w Google NewsCoradia iLint – pierwszy pociąg wodorowy na świecie testowany w Polsce
3 Komentarze