LotniczyTransport

Linie Qantas straciły przez COVID blisko 7 miliardów dolarów

Z powodu pandemii australijskie linie lotnicze Qantas Group straciły blisko 7 miliardów dolarów australijskich. Prezes linii lotniczych jest jednak przekonany, że nadchodzą dobre czasy.

Ogromne straty Qantas

Australijskie linie lotnicze Qantas Group opublikowały wyniki za rok finansowy 2022, odnotowując ustawową stratę przed opodatkowaniem w wysokości 1,19 dolarów australijskich (3,9 mld zł). Podstawowa strata przed opodatkowaniem wyniosła 1,86 mld dolarów australijskich (6,09 mld zł), przy czym różnica między nimi wynikała głównie z zysku netto na sprzedaży nadwyżki ziemi w wysokości 686 mln dolarów australijskich (2,2 mld zł).

To już trzeci rok z rzędu, kiedy grupa, do której należy Jetstar, zanotowała ustawową stratę przed opodatkowaniem w wysokości ponad 1 mld dolarów australijskich (3,27 mld zł). Łącznie z powodu pandemii australijskie linie lotnicze straciły blisko 7 mld dolarów australijskich (22,92 mld zł). Dyrektor generalny Alan Joyce powiedział, że straty spowodowane przez pandemie są ogromne, ale jest przekonany, że nadchodzą lepsze czasy.

Te liczby są oszałamiające i przetrwanie było oczywiście trudne. COVID kosztował nas więcej pieniędzy w ciągu ostatnich trzech lat, niż zarobiliśmy w ciągu pięciu lat przed pandemią – stwierdził Joyce.

Wyniki te obejmują okres od lipca 2021 do czerwca 2022 roku, a w ciągu tych dwunastu miesięcy poziom lotów Qantas Group wynosił średnio 33% poziomów sprzed pandemii, chociaż przewoźnik zakończył rok na poziomie 68%. Australijski przewoźnik twierdzi, że ponowne otwarcie granic zapewniło ogromny wzrost popytu na podróże do przodu, co w połączeniu z planem naprawczym grupy znacznie poprawiło bilans. Dług netto spadł z wysokiego poziomu ponad 6,4 mld dolarów australijskich (20,95 mld zł) do 3,9 mld dolarów australijskich (12,77 mld zł) na koniec roku finansowego 2022.

Od czasu ponownego otwarcia granic Australii w listopadzie, Qantas dodał nowe trasy międzynarodowe, takie jak Perth-Rzym, Sydney-Seul i Melbourne-Delhi. Joyce zapowiedział, że przewoźnik zacznie latać swoimi Boeingami B787 Dreamliner z Auckland (AKL) do Nowego Jorku (JFK) od czerwca przyszłego roku. Będzie to połączenie czasowe z lotami Qantas między Australią a Nową Zelandią i będzie konkurować z nowym serwisem Air New Zealand na tej samej trasie.

Do latania wróciły wszystkie samoloty Qantas i Jetstar z Australii i Nowej Zelandii, oprócz niektórych A380. Pięć z super-jumbo Airbusa wróciło do służby, a pozostałe pięć przechodzi konserwację i wróci do końca grudnia 2023 roku. Przewoźnik ma również trzy Boeingi B787-9, które zostaną dostarczone w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.

Czytaj też: Przejęcie Alliance Airlines przez Qantas zmonopolizuje rynek

Będzie tylko lepiej?

Linie stwierdziły, że „kryzys egzystencjalny” pandemii już się zakończył, przenosząc swoją uwagę na reagowanie na bieżące wyzwania operacyjne. Joyce przeprosił w tym tygodniu stałych pasażerów za słabe wyniki linii lotniczej, które, jak powiedział, „po prostu nie były wystarczająco dobre”. Od kwietnia przewoźnik zatrudnił ponad 1500 osób i doda kolejne osoby w ciągu najbliższych kilku miesięcy, podobnie jak jego partnerzy z lotnisk.

Zmniejszamy nasze loty krajowe, aby zapewnić nam większy bufor i więcej załóg na mniejszą liczbę lotów, aby lepiej pokryć zwolnienia lekarskie, które są prawie 50% powyżej normy. Inwestujemy również więcej w technologię, w tym unowocześnienie naszych kiosków na lotniskach i punktów przyjmowania bagażu, a także nowe skanery przy bramkach wejściowych – dodał Joyce.

Na znak poprawy Qantas obniżył wskaźnik nieumiejętnego przewozu bagażu z 11 na każdy tysiąc w lipcu do 6 na tysiąc obecnie, czyli blisko poziomu sprzed COVID. Wydajność czasowa wzrosła z 52% do 66%, ale nadal jest daleka od poziomu 80% sprzed pandemii. Qantas Loyalty był jedynym segmentem biznesowym, który przyniósł grupie zysk, dzięki dodaniu ponad miliona nowych członków w okresie COVID.

Jesteśmy pierwszymi, którzy przyznają, że ostatnio nie wszystko nam się udawało, ale z pomocą naszych ludzi wracamy do tego, co najlepsze. A biorąc pod uwagę to, co mamy w przygotowaniu, będzie jeszcze lepiej – podsumował dyrektor generalny.

Czytaj też: Boeing chce się pozbyć ze swoich samolotów nazwy MAX

Linia Qantas zmuszona wysyłać swoich menadżerów do odbierania bagaży

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button