MorskiTransport

Pierwszy statek z ukraińskim zbożem przepłynął przez Bosfor

Pierwszy statek z ukraińskim zbożem, który opuścił czarnomorski port w czasie wojny, przepłynął w środę przez Cieśninę Bosfor, aby dostarczyć towar do Libanu. Świat ma nadzieję, że statek ten będzie tylko pierwszym z wielu, które opuszczą ukraińskie porty i dzięki dostawom zboża pomogą złagodzić globalny kryzys żywnościowy.

Pierwszy statek z ukraińskim zbożem przepuszczony przez Bosfor

Razoni, pierwszy statek z ukraińskim zbożem, opuścił czarnomorski port w Odessie wcześnie w poniedziałek, przewożąc 26 527 ton kukurydzy i zakotwiczył u wejścia do cieśniny Bosfor we wtorek wieczorem. Statek przepłynął przez Bosfor w środę około 13:30 czasu polskiego, po zakończeniu inspekcji przez rosyjski, ukraiński, turecki i ONZ-owski personel pracujący we Wspólnym Centrum Koordynacyjnym (JCC) w pobliskim Stambule. Ambasador Ukrainy w Libanie, Ihor Ostash, powiedział, że Razoni ma przybyć do portu w Trypolisie za cztery do pięciu dni.

Transport był możliwy po tym, jak Turcja i ONZ wynegocjowały w zeszłym miesiącu umowę o eksporcie zboża i nawozów między Moskwą a Kijowem, co stanowi przełom dyplomatyczny w przedłużającej się wojnie na wyniszczenie Ukrainy. JCC przekazało, że statek został dokładnie sprawdzony podczas trzygodzinnej inspekcji. Informacje od załogi na temat podróży Razoni zostaną wykorzystane do dopracowania procedur, aby kontynuować bezpieczny przepływ statków handlowych w ramach umowy.

Umowa wynegocjowana przez ONZ wznowiła eksport zboża z jednego z największych producentów rolnych na świecie, po tym jak został on wstrzymany na ponad pięć miesięcy po inwazji Rosji i zablokowaniu portów przez rosyjskie wojska. Porozumienie ma pomóc złagodzić niedobory żywności i rosnące ceny. 120-dniowa umowa zostanie przedłużona o miesiąc, jeśli eksport nie zostanie zakończony z powodu pogody lub problemów z inspekcjami.

Czytaj też: Czarnomorskie porty zostały odblokowane, ale brakuje marynarzy

Ukraina chce rozszerzenia umowy

Według urzędników początkowy okres 120 dni wydaje się wystarczający, aby ukraińskie silosy zostały opróżnione. Ukraina przekazała, że ma jeszcze 17 statków załadowanych produktami rolnymi, które czekają na zgodę na wypłynięcie z czarnomorskich portów. Jeden z wysokich rangą tureckich urzędników, który poprosił o anonimowość, powiedział, że zamiast wcześniej planowanego jednego, codziennie z dowolnego z trzech czarnomorskich portów w Odessie oraz w pobliskich Piwdennych i Czarnomorsku, mogą wypływać aż trzy statki.

Rzecznik ONZ Stephane Dujarric powiedział, że około 27 statków zostało objętych umową eksportową. Denys Marchuk, zastępca przewodniczącego ukraińskiej Rady Agrarnej, powiedział na środowym briefingu, że Ukraina chciałaby objąć umową również porty w obwodzie mikołajowskim, na wschód od Odessy. Marchuk dodał, że Ukraina przed wojną eksportowała przez swoje porty morskie 5-6 mln ton zboża miesięcznie, ale osiągnięcie tego poziomu nie było możliwe w obliczu konfliktu i niedziałających portów.

Ministerstwo infrastruktury i ministerstwo rolnictwa zaczynają aktywnie dyskutować z radą koordynacyjną w Stambule, że być może warto włączyć do umowy inne porty, w szczególności w regionie mikołajowskim – powiedział.

Czytaj też: Wenezuelczycy szukają tankowców do przewozu ropy, licząc na zniesienie sankcji

Branża żeglugowa naciska na ratowanie marynarzy w ukraińskich portach

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button