Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) podjął decyzję o zawieszeniu licencji na bunkrowanie dla Glencore na dwa miesiące. Dochodzenie wykazało, że firma świadomie dostarczyła skażone paliwo do statków w singapurskim porcie.
Skażone paliwo w Singapurze
Ruch MPA ma związek z dochodzeniem w sprawie zanieczyszczenia paliwa bunkrowego w singapurskim porcie na początku tego roku. W marcu 2022 roku wiele statków zostało zaopatrzonych w skażone paliwo o wysokiej zawartości siarki (HSFO), zawierające wysoki poziom stężenia chlorowanych związków organicznych. Jak informowano wcześniej, olej paliwowy dostarczony przez Glencore Singapore Pte (Glencore) i PetroChina International (Singapur) pochodził z tankowca w porcie Khor Fakkan w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Analiza kryminalistyczna próbek paliwa pobranych z tankowca wykazała zgodność z próbkami pobranymi z kilku poszkodowanych statkach, które pobierały HSFO zarówno z Glencore, jak i PetroChina.
Między 21 a 23 marca 2022 r. laboratorium badające olej opałowy przekazało firmie Glencore wyniki wskazujące, że próbki pobrane z oleju opałowego zakupionego przez Glencore, zawierały stężenia COC, które wahały się od około 2 000 ppm do 15 000 ppm. COC nie są powszechnie obecne w paliwie bunkrowym, zwłaszcza na tak wysokim poziomie. Dochodzenie MPA wykazało, że pomimo tego Glencore nadal dostarczał zakupione paliwo, które było zanieczyszczone wysokim poziomem COC, na statki w porcie w Singapurze od 22 marca 2022 r. do 1 kwietnia 2022 r. Tym samym Glencore naruszył warunki swojej licencji na bunkrowanie – przekazał zarząd portu.
Czytaj też: Skażone paliwo w Singapurze pochodziło z Emiratów Arabskich
PetroChina natychmiast wycofała zanieczyszczone paliwo
Jak wynika z dalszych ustaleń śledztwa, od 22 marca do 1 kwietnia 2022 r. Glencore dostarczył skażone paliwo do 24 statków, a co najmniej 3 statki zgłosiły problemy z pompami paliwowymi i silnikami. MPA przekazało, że zwróciło się do Glencore o poprawę swoich wewnętrznych procedur w celu zapewnienia, że w przyszłości zostaną podjęte szybkie działania, gdy dowiedzą się lub będą podejrzewać jakiekolwiek nieprawidłowości w jakości paliwa. Osobno, dochodzenie MPA ujawniło, że PetroChina niezwłocznie wstrzymała dostawy zanieczyszczonego paliwa do 19 marca 2022 r. po otrzymaniu własnych wyników testów, że dostarczone przez nią paliwo było zanieczyszczone COC. W związku z tym MPA postanowiła nie podejmować żadnych działań wobec PetroChina.
MPA poważnie podchodzi do naruszeń warunków licencji na dostawę paliwa bunkrowego i nie zawaha się zawiesić lub anulować odpowiednich licencji, gdy będzie to konieczne. MPA przypomniała również licencjobiorcom o konieczności natychmiastowego zgłaszania do MPA wszelkich nieprawidłowości w jakiejkolwiek operacji bunkrowania lub naruszeń jakichkolwiek postanowień wynikających z warunków licencji dostawcy bunkru – podkreślił zarząd portu.
Czytaj też: Wenezuelczycy szukają tankowców do przewozu ropy, licząc na zniesienie sankcji
Znajdziesz nas w Google News200 statków w singapurskim porcie zatankowanych skażonym paliwem
3 Komentarze