
Czeski Zarząd Kolei jest zmuszony przełożyć na późniejszy termin niektóre remonty torów, pierwotnie planowane na ten rok. Wynika to ze zmniejszenia wysokości wkładu państwa w zapewnienie operacyjności kolei. Pomimo cięć budżet na utrzymanie jest wyższy niż w 2020 r.
Czeski Zarząd Kolei przekłada remonty
W tegorocznym budżecie Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej na remont torów przewidziano 14,385 miliarda koron, co oznacza spadek w stosunku do roku poprzedniego o ponad 2 miliardy koron. Czeski Zarząd Kolei ostrzegał już wcześniej, że redukcja może doprowadzić do wstrzymania ruchu na niektórych liniach.
Zmniejszenie alokacji środków na zdolności operacyjne znajdzie w tym roku odzwierciedlenie głównie w przesunięciu harmonogramu realizacji działań o bardziej złożonym charakterze (cykliczne utrzymanie) – powiedziała Nela Friebová, rzeczniczka Zarządu Kolei.
Przyznała, że obniżka może również znaleźć odzwierciedlenie w częstszym występowaniu powolnych przejazdów na liniach o mniejszym natężeniu ruchu. Innymi słowy, pociągi będą musiały jeździć wolniej niż dotychczas i istnieje ryzyko częstszych opóźnień.
Zmniejszenie ilości prac remontowych w obszarze utrzymania ruchu jest spowodowane przede wszystkim ogólnym wzrostem poziomu cen w Republice Czeskiej, zwłaszcza materiałów budowlanych. Środki oszczędnościowe w dziedzinie utrzymania nie spowodują w żaden sposób zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego – dodała Friebová.
Czytaj też: Austriacy nie przedłużą linii kolejowej do Wiednia przez… wojnę na Ukrainie
Czeski Zarząd Kolei opublikował listę przesuniętych remontów
Cięcia w budżecie Zarządu Kolei nie są tak znaczące w porównaniu z poprzednimi latami. Jeszcze w 2020 r. w tej pozycji zaplanowano 14,2 mld koron, czyli mniej niż w tym roku. Zarząd Kolei nauczył jednak swoich wykonawców, że mogą oferować znacznie wyższe ceny niż ma to miejsce w innych sektorach przemysłu budowlanego. W ten sposób mogą oni wesprzeć swoimi zyskami wystawę objazdową TGV po Republice Czeskiej.
Czeski Zarząd Kolei opublikował listę niektórych remontów, które zostaną odłożone na 2023 lub 2024 rok. Koszty każdego z tych działań oszacowano na setki milionów koron.
- Naprawa sieci na odcinku Stará Boleslav (na zewnątrz) – Dřísy
Obejmuje to wymianę przewodów napowietrznych i kabli nośnych, w tym izolatorów, podpór trakcyjnych, w tym fundamentów, wykolejnic, wciągarek kotwicznych, kabli maszynowych, rozłączników sekcyjnych i linii wzmacniających. Oryginalna sieć trakcyjna wykazuje zużycie i wymaga wymiany.
- Remont linii na odcinku Nová Pec – Č. Kříž
Działania obejmują ciągłą wymianę podkładów i szyn, podbudowę tłuczniową, naprawę toru bezstykowego i parametrów geometrycznych, obiektów przejazdowych, mostu i wybranych przepustów.
- Remont linii na odcinku Blatno – Piotrogród
Cały odcinek pośredni zostanie wymieniony na podkłady i szyny, zmodyfikowane zostanie odwodnienie, parametry geometryczne torów, naprawione zostaną wybrane obiekty mostowe oraz wprowadzony zostanie profil prędkości V130.
Czytaj też: Technologia maglev pomoże stworzyć pociąg poruszający się 620 km/h
Znajdziesz nas w Google NewsAustriacki Westbahn rozpoczął w Czechach testy chińskich pociągów
Jeden komentarz