KolejowyTransport

Czy szlak kolejowy Chiny-Kirgistan-Uzbekistan w końcu powstanie?

Budowa trasy kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan rozpocznie się w przyszłym roku. Tak przynajmniej twierdzi prezydent Kirgistanu Sadyr Zhaparov, który w rozmawiał z lokalnymi mediami. O projekcie mówi się już od dwudziestu lat, ale do tej pory zainteresowane strony nie doszły do konkretnego planu.

Trasa kolejowa Chiny-Kirgistan-Uzbekistan w końcu powstanie

Zainteresowanie trasą kolejową Chiny-Kirgistan-Uzbekistan jest duże we wszystkich krajach uczestniczących w projekcie. Po pierwsze, trasa kolejowa jeszcze bardziej skróci drogę z Chin do Uzbekistanu. Połączenie kolejowe między Chinami a Uzbekistanem łączy się z Iranem (przez Turkmenistan) i Turcją, a także z Europą, zwłaszcza z Europą Południowo-Wschodnią. Dzięki temu trasa z Chin do Europy Południowo-Wschodniej mogłaby się skrócić do 900 kilometrów, co odpowiada nawet siedmiu lub ośmiu dniom.

Po drugie, będzie ona stymulować rozwój gospodarczy Regionu Autonomicznego Xinjiang-Uygur. Większość pociągów kontenerowych z centralnych, wschodnich i południowych Chin do Europy kursuje przez Xinjiang. Kaszgar, jedno z najbardziej wysuniętych na zachód miast w Chinach, mógłby stać się węzłem w Xinjiangu. Rząd chiński rozważa budowę dwóch linii kolejowych z Kaszgaru: jednej na zachód do Kirgistanu i Uzbekistanu, a drugiej na południe.

Rozpoczniemy w 2023 roku, po tym jak w tym roku zostanie ukończone studium wykonalności. Studium wykonalności jest przygotowywane z udziałem trzech stron – powiedział prezydent Kirgistanu Sadyr Zhaparov, cytowany przez Global Times.

Te same media cytują Szawkata Mirziyoyeva, prezydenta Uzbekistanu, który potwierdził, że budowa linii kolejowej wkrótce się rozpocznie.

Czytaj też: Transport morski zastąpi Nowy Jedwabny Szlak? Nagła zmiana trendu

Poważne przeszkody

Pomimo wielu korzyści i faktu, że nowa linia jest przedmiotem wielu badań i dyskusji, na drodze do realizacji projektu stoją pewne przeszkody. Ze względu na trudny i górzysty krajobraz południowego Kirgistanu nie podjęto jeszcze decyzji co do wyboru trasy. W związku z tym nie ma dokładnego budżetu na realizację projektu budowy linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan.

Kolejna niejasność dotyczy miernika. Podczas gdy zarówno Kirgistan, jak i Uzbekistan mają tory o rozstawie 1520 mm, rząd chiński zaproponował budowę linii kolejowej o rozstawie 1435 mm przez Kirgistan. Rząd kirgiski obawia się, że nowa trasa nie przyniesie krajowi żadnych korzyści i będzie wykorzystywała tylko część jego terytorium. Dlatego zaproponował Chinom budowę kilku innych linii o rozstawie 1520 mm przez cały kraj. Chiny nie zgodziły się na to.

Zgodnie z planem całkowita długość linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan ma wynieść około 523 km, w tym 213 km w Chinach, 260 km w Kirgistanie i około 50 km w Uzbekistanie.

Water Transport, Weight and Dimension Control of Kyrgyzstan

Czytaj też: Duży projekt infrastrukturalny Rosji. Nowe połączenie kolejowe w Arktyce

Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy o krok do przodu

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button