KolejowyTransport

Deutsche Bahn i SNCF planują szybkie połączenie kolejowe Paryż-Berlin

Francuski przewoźnik kolejowy SNCF ogłosił, że wspólnie z niemiecką koleją Deutsche Bahn chce w przyszłym roku uruchomić szybkie połączenie kolejowe Paryż-Berlin. Operator ma nadzieję, że kursowanie przynajmniej jednego pociągu dziennie między stolicami Francji i Niemiec rozpocznie się już w grudniu 2023 r.

Szybkie połączenie kolejowe Paryż-Berlin w przyszłym roku

Zarówno SNCF, jak i Deutsche Bahn już teraz oferują szybkie pociągi między Paryżem a Frankfurtem, ale na razie trzeba się przesiadać, aby dojechać do Berlina. To ma zmienić się w przyszłym roku, a szef SNCF, Jean-Pierre Farandou ma nadzieję na przynajmniej jeden kurs dziennie między stolicami Francji i Niemiec w grudniu 2023 roku. Operator przekonuje, że szybkie połączenie kolejowe Paryż-Berlin wiąże się ze znacznie mniejszą emisją zanieczyszczeń niż podróżowanie samolotem.

Kilka lat temu SNCF nie sądził, że podróżni będą skłonni wybrać się w podróż koleją trwającą nawet siedem godzin, ale to się zmienia. Razem z naszymi niemieckimi kolegami zamierzamy zaryzykować i uruchomić ten pociąg – powiedział Farandou.

Planowane szybkie połączenie kolejowe Paryż-Berlin zostało ogłoszone w Strasburgu przez Richarda Lutza, prezesa Deutsche Bahn, i Jean-Pierre’a Farandou, prezesa SNCF. Obaj podpisali porozumienie, na mocy którego istniejące połączenie zostanie przedłużone do Berlina. Obaj szefowie kolei podkreślili, że dzięki udanej współpracy w ciągu ostatnich 15 lat na pokładach ich TGV i ICE podróżowało około 15 milionów pasażerów.

Czytaj też: Szybka kolej w UE. Jakie plany przedstawiła Komisja Europejska?

Monopolizacja trasy

Nie podano dokładnie, kiedy dzienne szybkie połączenie kolejowe Paryż-Berlin zostanie uruchomione. Wiadomo jednak, że operatorzy kolejowi chcą uruchomić również pociągi nocne, aby przyciągnąć podróżnych, chcących ograniczyć emisję dwutlenku węgla podczas podróży długodystansowych. Oczekuje się, że nocne połączenie Paryż-Berlin zostanie wznowione w przyszłym roku. Pociąg ma być w najbliższej przyszłości alternatywą dla lotów realizowanych z lotniska Berlin Brandenburg do Paryża.

W obliczu wielkich wyzwań związanych ze zmianami klimatu kolej musi odgrywać większą rolę także w transporcie wewnątrzeuropejskim. Już od 15 lat współpraca między DB i SNCF pokazuje, jak to może działać – powiedział niemiecki minister transportu dr Volker Wissing.

Pomimo silnej konkurencji ze strony linii lotniczych, oba przedsiębiorstwa kolejowe obsługują dziennie 12 pociągów HS do Frankfurtu, Stuttgartu i Monachium. Należy zauważyć, że wszystkie te pociągi korzystają z linii LGV Est w Paryżu i linii HS Est. Pociągi kursujące z Paryża do Kolonii/Dusseldorfu są obsługiwane przez Thalys, wyruszają z Paryża Nord i jadą inną linią HS przez Brukselę.

Jak można się spodziewać, zmonopolizowanie tych ważnych tras przez dwóch zasiedziałych operatorów państwowych nie podoba się organizacji All Rail, która reprezentuje nowych uczestników rynku kolejowego.

Czytaj też: Technologia maglev pomoże stworzyć pociąg poruszający się 620 km/h

Alstom świętuje 30-lecie kolei dużych prędkości w Hiszpanii

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button