Unia Europejska chce rozwijać sieć szybkich pociągów. Niedawno Komisja Europejska przedstawiła plany przyszłych działań kładących nacisk na rozwój kolei dużych prędkości we Wspólnocie. Plany modyfikują unijny program TEN-T (z ang. Trans-European Transport Networks), który od tej pory ma traktować priorytetowo kolej dużych prędkości.
Sieć kolejowa dalej za słabo rozwinięta w UE
Sytuacja w transporcie kolejowym w UE nie wygląda najlepiej: z jednej strony liczba przejechanych kilometrów wzrosła z 339,9 mld w 2001 r. do 407,2 mld w 2018 r., ale jednocześnie udział podróżujących koleją wzrósł w tym samym okresie jedynie z 6,7 do 6,9 proc. Z drugiej strony udział podróży lotniczych wzrósł w tym samym okresie z 6,1 do 9,6 procent. Unia Europejska chce to zmienić, głównie ze względu na założenia Europejskiego Zielonego Ładu, które zakładają znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Transport lotniczy emituje nieporównywalnie więcej zanieczyszczeń niż kolej.
Główny postulat – rozbudowana sieć szybkich pociągów w UE
Jakie plany ma Unia Europejska, by przyspieszyć rozwój sieci kolei dużych prędkości? Po pierwsze, od 2040 roku zostanie wprowadzona nowa minimalna prędkość dla pociągów na najważniejszych trasach. Pociągi będą jechać przez kontynent z prędkością co najmniej 160 kilometrów na godzinę.
Po drugie jak twierdzi Frans Timmermans z Komisji Europejskiej:
W najbliższych latach uruchomionych zostanie 15 projektów pilotażowych, których celem będzie poprawa połączeń dalekobieżnych na głównych liniach. Bilety kolejowe muszą być łatwiejsze do znalezienia, rezerwacji i zakupu w atrakcyjnych cenach.
Aby wpłynąć na koszt biletów, UE bierze za wzór Niemcy, które obniżyły podatek od sprzedanych biletów z 19 do 7 procent. Bruksela domaga się, aby było to możliwe również w całym transporcie unijnym. Unijna sieć transportowa TEN-T ma być nastawiona na rozwój komfortowych i szybkich połączeń kolejowych, przede wszystkim między głównymi miastami Europy. W nowych planach Komisji zawarto zapowiedź, że szybka kolej w UE ujęta w planach TEN-T zostanie w większości ukończona do 2040 r.
Zobacz również: Kolej Dużych Prędkości w Izraelu. Z Hajfy do Tel Awiwu w pół godziny
Plany Komisji Europejskiej podsumował Frans Timmermans:
Przedstawione dziś propozycje kierują europejską mobilność na drogę ku zrównoważonej przyszłości. Szybsze połączenia kolejowe w Europie, łatwe do znalezienia bilety i większe prawa pasażerów oraz wsparcie dla miast w celu poprawy transportu publicznego i rozwoju infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
Zobacz również: Ilu europejskim krajom uda się osiągnąć neutralność klimatyczną?
Przyspieszenie transportu towarowego w UE – szybka kolej towarowa
Znacznie przyspieszona ma zostać kolej towarowa w UE. Dla ruchu towarowego plany Komisji przewidują w przyszłości minimalną prędkość 100 kilometrów na godzinę. UE wzywa również do zwiększenia liczby terminali przeładunkowych, poprawy zdolności przeładunkowej w terminalach towarowych, skrócenia czasu oczekiwania na kolejowych przejściach granicznych, a także do wydłużenia pociągów w celu przeniesienia większej ilości ładunków na bardziej ekologiczne środki transportu. Ponownie celem jest przeniesienie ciężaru transportu towarów na tory kolejowe, aby zredukować emisje z transportu drogowego i lotniczego.
5 Komentarze