DrogowyTransport

Plan 100 obwodnic na lata 2020-2030. Jak wyglądają postępy?

Mija rok od uchwalenia planu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Z tej okazji GDDKiA podsumowuje dotychczasowe prace. Plan 100 obwodnic obejmuje budowę dróg, które pozwolą na przesunięcie ruchu tranzytowego ze zurbanizowanych terenów. 

Plan 100 obwodnic – postępy

Inwestycje realizowane są z Krajowego Funduszu Drogowego. GDDKiA jako inwestor jest odpowiedzialna za realizację poszczególnych etapów. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla 84 obwodnic. Według komunikatu GDDKiA, czternaście kolejnych jest w realizacji. Trwają również dwa postępowania przetargowe, z czego jedno obejmuje realizacji obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego, a drugie przygotowanie dokumentacji dla obwodnicy Chrzanowa i Trzebini.

Według GDDKiA postęp prac przebiega następująco:

W realizacji jest czternaście obwodnic o łącznej długości 109,7 km i wartości 1,9 mld zł. Są to obwodnice: Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie), Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie), Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie) oraz Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie).

Dodano również, że:

Na etapie realizacji są też cztery obwodnice z woj. wielkopolskiego: Żodynia w ciągu DK32, Gostynia w ciągu DK12, Grzymiszewa w ciągu DK72 i Strykowa w ciągu DK32.

Ponadto dla obwodnic Smolajn i Brzezia wydano już decyzje i trwają pierwsze prace drogowe. Obwodnicą Smolajn kierowcy mają pojechać jeszcze w tym roku.

Zobacz także: Polska branża drogowa w dobrej kondycji. Duża podaż nowych kontraktów

 

Obwodnice – parametry zależne od natężenia ruchu

Jak podaje GDDKiA, wszystkie obwodnice, które będą realizowane w ramach inicjatywy, będą drogami typu GP (drogi główne ruchu przyśpieszonego). Większość będzie miała przekrój jednojezdniowy, jednak w terenach zurbanizowanych oraz znajdujących się w pobliżu dróg o większym natężeniu ruchu przewidziano drogi dwujezdniowe (obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94)).

Zobacz także: Nowe drogi w 2022 roku. Aż 345 km nowych dróg krajowych!

Beneficjentami programu 100 obwodnic mają być mieszkańcy mniejszych miejscowości, którzy są narażeni na wzmożony ruch drogowy. Rolą obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego spoza obrębu miasta. Ma to nie tylko zwiększać bezpieczeństwo kierowców, ale również pieszych.

Droga Czerwona w Gdyni ma wpłynąć na zwielokrotnienie ładunków cargo obsługiwanych przez CPK

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button