W związku z unijnymi sankcjami, kierowcy zostali zmuszeni do powrotu do Rosji i Białorusi. Sankcje w branży transportowej uderzają w rosyjskie firmy, pozbawiając je zleceń.
Sankcje w branży transportowej skierowane w kierunku Rosji i Białorusi
Sankcje nałożone na Białoruś działają. Według portalu TransPortal.by tylko w pierwszej dobie obowiązywania sankcji (9 na 10 kwietnia) z łotewskiej granicy zawrócono 152 pojazdy ciężarowe. Wskazane ciężarówki miały białoruskie lub rosyjskie tablice rejestracyjne. Kierowcy usiłowali wjechać na teren Unii Europejskiej, jednak zostali zatrzymani przez odpowiednie służby.
Skomplikowana sytuacja ma miejsce na granicy z Kaliningradem. Według Białorusinów Litwini przepuszczają wyłącznie ciężarówki z rosyjską rejestracją. Białoruskie pojazdy są zatrzymywane, a następnie zawracane. Tym samym Białoruś utraciła możliwość realizacji połączeń na tym odcinku.
Zobacz także: Rosyjski most kolejowy w Szebiekino zniszczony przez dywersantów?
Co z odpowiedzią Rosji? Alternatywne trasy do Azji Centralnej
Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, ciężarówki rosyjskie oraz białoruskie, które przebywają na terenie krajów Unii Europejskiej, są zmuszone do powrotu na Wschód do 16 kwietnia. Po wprowadzeniu sankcji na Rosję i Białoruś, UE spodziewała się natychmiastowego odwetu, który jednak wciąż nie nastąpił. Oczekiwano, że w odpowiedzi ciężarówki należące do państw Unii Europejskiej zostaną zmuszone do opuszczenia terenu obu państw, co zablokuje transport drogowy w relacji Wschód-Zachód. Taka decyzja poważnie uderzyłaby również w realizację połączeń pomiędzy UE a krajami Azji Centralnej. Wówczas wskazuje się, że alternatywnymi trasami mogłyby być drogi prowadzące przez Bałkany, Turcję, Iran, Azerbejdżan, a następnie użycie promów, w celu dotarcia do Kazachstanu.
Wciąż nie jest jasne, która trasa zostanie wybrana do transportu towarów z UE do krajów Azji Środkowej. Przewoźnicy oczekują decyzji Rosji, która prawdopodobnie odpowie na sankcje z ten sam sposób, blokując drogę unijnym ciężarówkom.
Zobacz także: PIE: sankcje obniżą PKB Rosji o 15%. Konieczne są jednak dalsze działania
Według oficjalnych informacji rosyjscy przewoźnicy proszą o pomoc państwo. Przewoźnicy skarżą się, że wskutek unijnych sankcji 70% firm zmaga się z dużymi trudnościami z kontynuowaniem działalności. Wiele z nich zostało bez zleceń.
Znajdziesz nas w Google NewsRosyjskie linie lotnicze straciły 79 samolotów z powodu sankcji
2 Komentarze