MorskiTransport

Płuczki spalin przeszły testy na największym kontenerowcu świata

Dwie płuczki spalin PureSOx ze wspólnym systemem oczyszczania wody (WCS) zainstalowane na kontenerowcu Ever Ace o pojemności 23 992 TEU potwierdziły swoją skuteczność – informuje szwedzka firma Alfa Laval.

Płuczki spalin zainstalowane na największym kontenerowcu świata

W lipcu 2021 r. Ever Ace, uważany za największy kontenerowiec świata, wypłynął z południowokoreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries. Właścicielem tego gigantycznego statku jest tajwańska firma żeglugowa Evergreen Marine Corporation. Ever Ace to pierwszy z dwunastu kontenerowców należących do klasy A firmy Evergreen, która obejmuje kontenerowce o pojemności prawie 24 000 TEU. Napędzany potężnym silnikiem głównym o mocy prawie 60 MW, posiada również pięć silników pomocniczych o mocy 4,5 MW każdy. Aby oczyścić spaliny z silników, Ever Ace posiada na pokładzie dwie płuczki spalin PureSOx – jedną dla silnika głównego i jedną dla silników pomocniczych.

Konstrukcja systemu WCS Alfa Laval została ostatnio unowocześniona, zapewniając dodatkowe opcje modułowe. Jako płuczki hybrydowe, które mogą pracować w obiegu otwartym lub zamkniętym, wymagają skutecznego czyszczenia wody obiegowej w obiegu zamkniętym. Zapewnia to wspólny system WCS, oparty głównie na szybkiej separacji odśrodkowej. Na statkach o dużej mocy silnika, takich jak mega-kontenerowce, system ten pozwala na zwiększenie wydajności poprzez dodanie flokulacji do separacji odśrodkowej. Taka sytuacja ma miejsce na statku Ever Ace, gdzie system WCS obejmuje trzy szybkoobrotowe separatory, moduły flokulacyjne i pompę zasilającą. Pomimo obsługi dwóch płuczek PureSOx o łącznej wydajności oczyszczania spalin wynoszącej prawie 200 t/h, WCS zajmuje minimalną powierzchnię w stosunku do swojej wysokiej wydajności.

Alfa Laval

Czytaj też: Firmy transportowe wstrzymują wysyłkę kontenerów do i z Rosji

Płuczki spalin potwierdziły swoją skuteczność na morzu

Tak jak Ever Ace jest pierwszą jednostką w swojej klasie, tak WCS jako pierwsza jednostka o nowej konstrukcji została oddana do eksploatacji przez zespół PureSOx. Ograniczone obciążenie gazem podczas krótkich prób morskich w stoczni nie wystarczyło do sprawdzenia pełnej zdolności oczyszczania WCS, dlatego eksperci Alfa Laval śledzili Ever Ace podczas podróży z Wielkiej Brytanii do Niemiec i Holandii.

Według Alfa Laval, to zapewniło czas na dokładniejszą ocenę WCS, jak również na szkolenie załogi i rozwiązanie kwestii otwartych po opuszczeniu stoczni – podaje Alfa Laval. Na trasie rejsu można było zaobserwować działanie systemu WCS podczas dłuższych okresów z dużym obciążeniem silnika. Skuteczność czyszczenia była wysoka przez cały czas trwania rejsu, nawet gdy do WCS docierały znacznie większe ilości wody obiegowej. Jak twierdzi szwedzka firma Alfa Laval, płuczki spalin PureSOx potwierdziły swoją skuteczność.

Czytaj też: Port Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button