KolejowyTransport

Linia dużych prędkości w Indonezji otwarta! Pociągi pojadą 350 km/h!

Pierwotnie uruchomienie nowej linii dużych prędkości planowano na 2021 rok

Indonezja dołączyła do państw eksploatujących koleje dużych prędkości. I to nie byle jak. Po indonezyjskich torach będą mogły jeździć jedne z najszybszych pociągów na świecie. Nowa linia dużych prędkości w Indonezji, o długości 142,3 kilometra, powstała w ramach inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku i została oficjalnie otwarta przez prezydenta kraju, Joko Widodo.

Nowa linia dużych prędkości w Indonezji oficjalnie otwarta

Nowa linia dużych prędkości w Indonezji nosi nazwę WHOOSH, który w języku indonezyjskim jest akronimem podkreślającym oszczędność czasu, optymalne działanie i doskonały system. Za inwestycję o wartości 7,3 miliarda dolarów odpowiadała indonezyjsko-chińska spółka Kereta Cepat Indonesia-China (KCIC) przy wsparciu finansowym z Chin.

Jak informuje portal IHO, pierwotnie uruchomienie nowej linii dużych prędkości planowano na 2021 rok, ale z powodu sporów dotyczących wywłaszczania gruntów, pandemii COVID-19 oraz przekroczenia zaplanowanego budżetu o 1,2 miliarda dolarów, udało się to zrealizować dopiero jesienią 2023 roku, a inauguracja miała miejsce dopiero w październiku. Obsługę linii zapewnia PT KCIC, spółka składająca się z czterech indonezyjskich przedsiębiorstw państwowych oraz chińskiego China Railway International.

W pierwszej fazie indonezyjskiej sieci dużych prędkości, na odcinku między Dżakartą, gdzie mieszka 10,7 miliona ludzi, a Bandungiem, miastem o populacji około 2,5 miliona mieszkańców, pociągi będą mogły osiągnąć prędkość nawet 350 kilometrów na godzinę. Bandung to stolica prowincji Jawa Zachodnia, często nazywana „Doliną Krzemową” Indonezji.

Linia kolejowa o normalnym rozstawie szyn została zelektryfikowana 25 kV 50 Hz prądem przemiennym. Prędkość projektowa linii wynosi 400 km/h a maksymalna prędkość eksploatacyjna to 350 km/h.

Czytaj też: Rośnie ruch na Nowym Jedwabnym szlaku. Zyskuje Kazachstan

Indonezja prężnie się rozwija

Odcinek trasy o długości 142 kilometrów, biegnący od stacji Halim w Dżakarcie do stacji Tegalluar na południowym wschodzie Bandungu, obejmuje dwie stacje pośrednie: Karawang i Padalarang. Trzynaście tuneli stanowi 11% całej trasy, a 38% to wiadukty, przy czym najdłuższy tunel ma 4487 metrów długości.

Do obsługi połączenia dużych prędkości zakupiono jedenaście pociągów typu KCIC400AF, które zostały wybudowane przez chińską firmę CRRC Qingdao Sifang. Te ośmiokomorowe zestawy o długości 209 metrów mogłyby osiągać prędkość nawet 400 km/h, ale zastosowane zostanie ograniczenie do 350 km/h podczas normalnej eksploatacji. W celu utrzymania pociągów w dobrej kondycji, wybudowano obiekt obsługujący w Tegalluar.

Czytaj też: Indonezja ma pomysł na własną gospodarkę. Celem zostanie światowym hubem

Jak informuje portal IHO, chociaż linia została otwarta zaledwie kilka dni temu, już toczą się rozmowy na temat jej przedłużenia aż do Surabayi, ważnego portowego miasta, które jest domem dla siedmiu milionów mieszkańców na wschodniej Jawie. To przedłużenie zwiększyłoby długość trasy do 730 kilometrów.

WHOOSH jest częścią ambitnej inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku, stworzonej przez Chiny, której celem jest połączenie Azji, Afryki i Europy poprzez rozbudowane sieci lądowe i morskie oraz rozwijanie lokalnej infrastruktury. Indonezja, jako największa gospodarka w regionie Azji Południowo-Wschodniej, aktywnie szuka inwestycji od swojego największego partnera handlowego, czyli Chin.

Rusza nowe połączenie z Chin do Pakistanu. To czas na rozwój

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button