Indonezja dołączyła do państw eksploatujących koleje dużych prędkości. I to nie byle jak. Po indonezyjskich torach będą mogły jeździć jedne z najszybszych pociągów na świecie. Nowa linia dużych prędkości w Indonezji, o długości 142,3 kilometra, powstała w ramach inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku i została oficjalnie otwarta przez prezydenta kraju, Joko Widodo.
Nowa linia dużych prędkości w Indonezji oficjalnie otwarta
Nowa linia dużych prędkości w Indonezji nosi nazwę WHOOSH, który w języku indonezyjskim jest akronimem podkreślającym oszczędność czasu, optymalne działanie i doskonały system. Za inwestycję o wartości 7,3 miliarda dolarów odpowiadała indonezyjsko-chińska spółka Kereta Cepat Indonesia-China (KCIC) przy wsparciu finansowym z Chin.
Jak informuje portal IHO, pierwotnie uruchomienie nowej linii dużych prędkości planowano na 2021 rok, ale z powodu sporów dotyczących wywłaszczania gruntów, pandemii COVID-19 oraz przekroczenia zaplanowanego budżetu o 1,2 miliarda dolarów, udało się to zrealizować dopiero jesienią 2023 roku, a inauguracja miała miejsce dopiero w październiku. Obsługę linii zapewnia PT KCIC, spółka składająca się z czterech indonezyjskich przedsiębiorstw państwowych oraz chińskiego China Railway International.
W pierwszej fazie indonezyjskiej sieci dużych prędkości, na odcinku między Dżakartą, gdzie mieszka 10,7 miliona ludzi, a Bandungiem, miastem o populacji około 2,5 miliona mieszkańców, pociągi będą mogły osiągnąć prędkość nawet 350 kilometrów na godzinę. Bandung to stolica prowincji Jawa Zachodnia, często nazywana „Doliną Krzemową” Indonezji.
Naik kereta cepat WHOOSH menuju Stasiun Padalarang, Kabupaten Bandung Barat bersama Ibu Negara seusai peresmian Kereta Cepat Jakarta-Bandung, hari ini. pic.twitter.com/Yz3FtQ9p5m
— Joko Widodo (@jokowi) October 2, 2023
Linia kolejowa o normalnym rozstawie szyn została zelektryfikowana 25 kV 50 Hz prądem przemiennym. Prędkość projektowa linii wynosi 400 km/h a maksymalna prędkość eksploatacyjna to 350 km/h.
Czytaj też: Rośnie ruch na Nowym Jedwabnym szlaku. Zyskuje Kazachstan
Indonezja prężnie się rozwija
Odcinek trasy o długości 142 kilometrów, biegnący od stacji Halim w Dżakarcie do stacji Tegalluar na południowym wschodzie Bandungu, obejmuje dwie stacje pośrednie: Karawang i Padalarang. Trzynaście tuneli stanowi 11% całej trasy, a 38% to wiadukty, przy czym najdłuższy tunel ma 4487 metrów długości.
Saya meresmikan Kereta Cepat Jakarta-Bandung (KCJB) hari ini, 2 Oktober 2023. Kereta dengan kecepatan mencapai 350 kilometer per jam ini diberi nama WHOOSH — terinspirasi dari suara yang melesat dari kereta berkecepatan tinggi, juga singkatan dari waktu hemat, operasi optimal,… pic.twitter.com/ZmkzJSFt2X
— Joko Widodo (@jokowi) October 2, 2023
Do obsługi połączenia dużych prędkości zakupiono jedenaście pociągów typu KCIC400AF, które zostały wybudowane przez chińską firmę CRRC Qingdao Sifang. Te ośmiokomorowe zestawy o długości 209 metrów mogłyby osiągać prędkość nawet 400 km/h, ale zastosowane zostanie ograniczenie do 350 km/h podczas normalnej eksploatacji. W celu utrzymania pociągów w dobrej kondycji, wybudowano obiekt obsługujący w Tegalluar.
Czytaj też: Indonezja ma pomysł na własną gospodarkę. Celem zostanie światowym hubem
Jak informuje portal IHO, chociaż linia została otwarta zaledwie kilka dni temu, już toczą się rozmowy na temat jej przedłużenia aż do Surabayi, ważnego portowego miasta, które jest domem dla siedmiu milionów mieszkańców na wschodniej Jawie. To przedłużenie zwiększyłoby długość trasy do 730 kilometrów.
Indonesia's first high-speed train goes #whoosh!
I made my first trip on Indonesia's first high-speed train between Jakarta and Bandung a few days ago and I'll reveal soon what I think of it! pic.twitter.com/My8D8VLbyf
— Johan himself – Johan's Travel (@johanstravel) October 9, 2023
WHOOSH jest częścią ambitnej inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku, stworzonej przez Chiny, której celem jest połączenie Azji, Afryki i Europy poprzez rozbudowane sieci lądowe i morskie oraz rozwijanie lokalnej infrastruktury. Indonezja, jako największa gospodarka w regionie Azji Południowo-Wschodniej, aktywnie szuka inwestycji od swojego największego partnera handlowego, czyli Chin.
Rusza nowe połączenie z Chin do Pakistanu. To czas na rozwój