E-commerce

Zamówienia internetowe Amazon opóźnione przez lockdown w Chinach

Chińskie miasto Shenzhen zostało zamknięte na co najmniej tydzień, aby powstrzymać rozprzestrzeniającą się epidemię wirusa COVID-19. Zamówienia internetowe złożone na globalnych platformach e-commerce, takich jak Amazon czy Walmart, mogą być opóźnione z powodu blokad i ograniczeń w niektórych kluczowych chińskich centrach produkcyjnych.

Zamówienia internetowe opóźnione

Miasto Shenzhen, siedziba około połowy wszystkich eksporterów internetowych w Chinach, zostało zamknięte na co najmniej tydzień w niedzielę, aby powstrzymać rozprzestrzeniającą się epidemię wirusa COVID-19. 17,5 milionom mieszkańców nakazano pracę w domu, zamknięto wszystkie niepotrzebne firmy i środki transportu publicznego. W pobliskim Dongguan – kluczowym chińskim ośrodku produkcji butów, zabawek i tekstyliów – nakazano zamknięcie fabryk w miejscach, gdzie odnotowano przypadki wirusa. Działania te powodują znaczne zakłócenia w produkcji i dostawach towarów sprzedawanych na głównych rynkach internetowych, w tym przede wszystkim jeśli chodzi o zamówienia internetowe Amazon i amerykańskiego giganta handlu detalicznego Walmart.

Shenzhen nacisnęło przycisk pauzy, wstrzymując działalność prawie wszystkich sektorów, a my nie jesteśmy wyjątkiem – powiedział Wang Xin, szef Shenzhen Cross-Border E-Commerce Association, którego organizacja reprezentuje około 3000 eksporterów z miasta, głównego centrum technologicznego Chin.

Do członków stowarzyszenia należą dostawcy jednych z najlepiej sprzedających się produktów online na Zachodzie, w tym producent akcesoriów do smartfonów Shenzhen Tomtop Technology oraz Sailvan Times, producent odzieży wypoczynkowej Ekouaer. Blokada spowodowała wstrzymanie większości produkcji w Shenzhen. Dostawy są utrudnione, ponieważ firmy logistyczne i magazyny nie działają lub działają z ograniczoną wydajnością.

Czytaj też: 93% sprzedawców na Amazon straciło przez problemy z łańcuchem dostaw

Lockdown w Chinach opóźnia zamówienia internetowe

Chińscy sprzedawcy stali się wszechobecni na globalnych platformach zakupowych. Często specjalizują się oni w sprzedaży tańszych wersji towarów codziennego użytku, takich jak ładowarki do telefonów czy trampki. Transgraniczny przemysł e-commerce w tym kraju wzrósł o 25% do 1,4 biliona juanów (220 miliardów dolarów) w 2021 roku, po 40% wzroście w 2020 roku spowodowanym pandemią. Dzięki zintegrowanym chińskim łańcuchom dostaw niektóre firmy stały się wiodącymi sprzedawcami na całym świecie, na przykład Shein – potentat w dziedzinie szybkiej mody i Anker Innovations Technology – która co roku sprzedaje akcesoria do smartfonów i inne urządzenia elektroniczne o wartości 1,5 miliarda dolarów.

Zakłócenia pojawiają się w szczególnie trudnym momencie, ponieważ w zeszłym roku firma Amazon zablokowała wielu najlepszych sprzedawców w Chinach z powodu fałszywych opinii konsumentów. Chińska firma logistyczna 4PX poinformowała na swojej stronie internetowej w poniedziałek, że przestała odbierać paczki z Shenzhen z powodu ograniczeń COVID. Wang powiedział, że stowarzyszenie „aktywnie negocjuje” z władzami Shenzhen, aby wkrótce wznowić niektóre dostawy paczek.

Chociaż władze powiedziały, że niektóre fabryki w Shenzhen i Dongguan nadal będą mogły działać, jeśli będą codziennie testować pracowników, firmy członkowskie Shenzhen Cross-Border E-Commerce Association zostały zobowiązane do wstrzymania całej produkcji, a jedna z nich została nawet ukarana grzywną na początku tego tygodnia, ponieważ nie zastosowała się do tych przepisów. Bardzo możliwe, że jeśli sytuacja się nie poprawi, opóźnione będą nie tylko zamówienia internetowe Amazon i Walmarkt, ale również dostawy na innych platformach e-commerce.

Czytaj też: Amazon w Niemczech – dominacja w czasach zarazy

Polecane artykuły

Back to top button