KolejowyTransport

Spółka węgiersko-rosyjska zacznie przewozić towary z Chin do Europy Zachodniej. Zagrozi pozycji Polski?

Spółka utworzona przez Węgrów i Rosjan ma zajmować się transportem towarów z Chin do Europy Zachodniej. Węgry chcą zdominować Nowy Jedwabny Szlak i zwiększyć swój udział w przeładunku kontenerów. 

Węgry chcą zdominować Nowy Jedwabny Szlak we współpracy z Rosjanami

Jak poinformował Peter Szijjarto, szef węgierskiej dyplomacji, spółka zostanie powołana wiosną:

W naszym interesie leży, by jak największa część ruchu towarowego koleją z Chin do Europy Zachodniej odbywała się przez Węgry.

Szijjarto dodał również, że temat współpracy węgiersko-rosyjskiej w zakresie transportu intermodalnego z Chin zdominował spotkanie dyplomatyczne, które odbyło się 1 lutego i wzięli w nim udział Viktor Orban z Władimirem Putinem.

Wkrótce ma zakończyć się budowa centrum logistycznego w miejscowości Fenyeslitke położonej w północno-wschodniej części kraju. Według szacunków po zakończeniu prac to właśnie na Węgrzech powstanie strategiczna wschodnia granica UE. Nowa infrastruktura ma pozwolić na szybszą obsługę składów kolejowych. Nie dziwi więc fakt, że strategicznym partnerem projektu zostaną Rosjanie, którzy są drugim co do wielkości przewoźnikiem towarów na świecie.

Zobacz także: Nowy Jedwabny Szlak omija Polskę? PITD zaprzecza

Małaszewicze – presja na rozbudowę portu

Spółka Cargotor zarządzająca infrastrukturą przeładunkową w Małaszewiczach wskazuje natomiast, że w minionym miesiącu odnotowano dwucyfrowe wzrosty obrotu wagonów w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Tym samym to największy przyrost w historii spółki. Na infrastrukturze szerokotorowej ruch wzrósł o 25%, na torach normalnych – 11%. Zwiększająca się liczba pociągów wywiera presję na rozbudowę portu. Jeśli prace będą się przedłużać, przewoźnicy będą wybierali połączenia alternatywne z uwagi na pojawiające się opóźnienia wynikające ze zbyt małej przepustowości. Według planów Park Logistyczny Małaszewicze ma zostać oddany w roku 2027 lub 2028. Rozbudowa infrastruktury ma zwiększyć przepustowość i umożliwić przyjmowanie pociągów szerokotorowych o długości 1050 m oraz normalnotorowych – 750 m.  Pod koniec stycznia spółka Cargotor złożyła wniosek o dofinansowanie projektu.

Zobacz także: Czy kryzys na granicy wpłynie na całą Unię Europejską?

Nowy Jedwabny Szlak to inicjatywa warta miliardy dolarów. Powstanie największego terminalu intermodalnego na Węgrzech (Więcej: Największy terminal intermodalny w Europie powstaje na Węgrzech) zaostrzyło rywalizację pomiędzy państwami w tej części Europy. Polska musi przyspieszyć budowę Parku w Małaszewiczach, jeśli ma zamiar utrzymać ruch i zwiększyć przepustowość. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze przewoźnicy nie będą musieli wybierać alternatywnych połączeń.

Nowy Jedwabny Szlak: Powstał największy żuraw kontenerowy w Europie

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button