IntermodalnyKolejowyTransport
Gorące newsy

Nowy Jedwabny Szlak: Powstał największy żuraw kontenerowy w Europie

Nowy Jedwabny Szlak nieprzerwanie się rozwija. Udowadnia to największy terminal intermodalny w Europie, czyli East West Gate na Węgrzech. To właśnie postawiono największy lądowy żuraw kontenerowy na Starym Kontynencie. Tym samym zakończono budowę trzech, 28-metrowych dźwigów, które zostały zamontowane na specjalnych szynach. Tak duże centrum logistyczne mogło powstać w Polsce, gdyby nie decyzja Antoniego Macierewicza.

Nowy Jedwabny Szlak: Innowacje w największym terminalu intermodalnym w Europie

Najnowocześniejszy i największy terminal przeładunkowy w Europie mieści się w Phényeslitké, na granicy węgiersko-ukraińskiej. To właśnie tamtędy przebiega Nowy Jedwabny Szlak i jedna z jego główny tras na Stary Kontynenty. I to właśnie w tym miejscu został zainstalowany największy lądowy żuraw kontenerowy w Europie, który już niedługo zostanie oddany do użytku.

Co ciekawe, żuraw ten jest pierwszym tego typu projektem intermodalnym, który jest zdalnie sterowany z wykorzystaniem sieci 5G. Warto również wspomnieć, iż dźwig kontenerowy jest rodzajem suwnicy bramowej, która jest formą żurawia z wciągnikiem poruszającą się wzdłuż specjalnej belki. Suwnice te będą w stanie obsługiwać pociągi o łącznej długości 740 metrów.

Czytaj więcej: Największy terminal intermodalny w Europie powstaje na Węgrzech

Dźwig zbudowano w ciągu dwóch tygodni, dzięki pracy 50 pracowników z austriackiej firmy Künz. Inwestycja robi wrażenie, ponieważ jedna z suwnic ma rozpiętość aż 41 metrów, a dwie pozostałe mają szerokość 28 metrów. Każda z nich ma 28 metrów wysokości i może załadować nawet 45 ton. Co ciekawe, w terminalu znajduje się również czwarta suwnica na gumowych kołach, która piętrzy się na dwadzieścia metrów wysokości.

Na każdym dźwigu zamontowano dwadzieścia kamer o wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu umożliwi to pracę zdalną i bezpieczeństwo załogi. Wszystko będzie odbywało się z centrum sterowania, bez opóźnień i zastojów.

Zobacz również: Wielka walka o ukraińskie wizy. A w tle bliskie kontakty z KGB i Chinami

Nowy Jedwabny Szlak mógł należeć do Polski, gdyby nie Antoni Macierewicz

Terminal East West Gate będzie w stanie obsłużyć nawet 1 mln TEU rocznie. Co ciekawe, w Polsce mógł powstać podobny terminal intermodalny pod Łodzią, niestety inwestycję zablokował ówczesny minister Antoni Macierewicz. Jak informowała Gazeta Wyborcza, Agencja Mienia Wojskowego, którą wówczas przewodził, odwołała sprzedaż działki pod terminal kontenerowy ze względów „bezpieczeństwa kraju”.

Macierewicz stwierdził nawet, że Nowy Jedwabny Szlak, to „próba zlikwidowania niezależnego bytu Polski”.  Dzięki tej decyzji obecnie zamiast gigantycznego Centrum Logistycznego przy ul. Pryncypalnej 94, w którym pracę znalazłoby ponad 250 osób, są m.in. biura i magazyny Wojsk Obrony Terytorialnej.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button