DrogowyTransport

Sprzedaż samochodów na wodór w USA rekordowo wzrosła

Sprzedaż samochodów na wodór w USA w 2021 r. rekordowo wzrosła w porównaniu do poprzednich lat. Po słabej sprzedaży w 2020 r. spowodowanej m.in. pandemią, rynek pojazdów z ogniwami wodorowymi w Stanach Zjednoczonych zdaje się szybko nadrabiać straty.

Rekordowa sprzedaż samochodów na wodór w USA

W ubiegłym roku padł rekord w sprzedaży samochodów z ogniwami wodorowymi w Stanach Zjednoczonych. Sprzedano 3341 takich pojazdów, co stanowiło wzrost o 257 proc. w stosunku do wyników sprzedaży z poprzedniego roku. W 2020 r. sprzedano 937 egzemplarzy, jednak tak słaby wynik można przypisać pandemii COVID-19. W ostatnim „przedpandemicznym” 2019 roku sprzedano 2089 pojazdów wodorowych, zatem w ubiegłym roku rynek ten odbił od dna i wydaje się przyspieszać swój rozwój. Do końca 2021 r. w USA sprzedano łącznie 12 272 takie samochody.

Zobacz również: Autobusy wodorowe w Poznaniu mogą wyjechać na ulice już w 2023 roku!

Sprzedaż samochodów wodorowych w USA
Opracowanie własne na podstawie danych California Fuel Cell Partnership

Jakie modele były najpopularniejsze?

Oferta pojazdów wodorowych jest dosyć uboga w porównaniu z katalogiem samochodów na inne paliwa. Wzrost sprzedaży pojazdów wodorowych w 2021 r. można przypisać popularności modelu Toyota Mirai, której sprzedano 2629 szt. (79 proc. sprzedaży wszystkich samochodów na wodór). Na drugim miejscu znalazł się Hyundai NEXO (430 szt.). Pozostałe modele sprzedano w liczbie 282 szt., a zatem prawie 92 proc. wszystkich sprzedanych samochodów wodorowych w USA stanowiły dwa wyżej wymienione modele. Japońskie i południowokoreańskie koncerny zdominowały rynek amerykański.

Bardzo powolny rozwój infrastruktury ładowania

Zgodnie z raportem organizacji California Fuel Cell Partnership, w Stanach Zjednoczonych zgodnie ze stanem na 1 lutego 2022 r. było otwartych 50 stacji ładowania wodoru, czyli zaledwie o 5 więcej niż na początku ubiegłego roku. Wszystkie znajdują się w stanie Kalifornia, w tym zdecydowana większość skoncentrowana w dwóch miastach – San Francisco i Los Angeles. 9 kolejnych stacji jest już w budowie, a 27 uzyskało już pozwolenia na budowę. Infrastruktura nie jest zatem imponująca, a jej rozwój jest bardzo powolny.

Zobacz również: ORLEN pobuduje w Polsce trzy stacje tankowania wodoru

Braki w infrastrukturze, póki co zniechęcają klientów do zakupu samochodów wodorowych, podobnie jak ich wysoka cena i niewielka liczba modeli. Z drugiej strony pojazdy z ogniwami wodorowymi mają poważną konkurencję, w postaci samochodów elektrycznych, które są sprzedawane w setkach tysięcy sztuk rocznie i mają zdecydowanie lepszą infrastrukturę ładowania.

Toyota liderem sprzedaży w USA. General Motors został zdetronizowany!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button