Info z rynkuLotniczyTransport

W 2021 zamówiono najmniej statków handlowych od 12 lat. Nastał kryzys?

Raport BIMCO studzi emocje.

W obecnym roku zostało zamówionych najmniej statków handlowych od 12 lat. Czy czeka nas stagnacja na rynku, czy wręcz przeciwnie? Według raportu BIMCO światowa flota wzrośnie o ok. 6,4% w ciągu najbliższych pięciu lat. To jednak spadek w porównaniu z wcześniejszym okresem pięcioletnim.

Raport BIMCO 2021 o zamówieniach statków handlowych

Pandemia COVID-19 zmieniła świat, który znamy. Niestety zarówno transport lotniczy, jak i morski ucierpiały w bardzo dotkliwy sposób. Kryzys spowodował ucięcie łańcuchów dostaw, a także wpłynął bezpośrednio na całą logistykę morską.

Z raportu BIMCO wynika, że w bieżącym roku spadła liczba zamówień na nowe statki. Wpływa to również sytuacje samych marynarzy, którzy wielokrotnie z powodu lockdownów byli uwięzieni na pokładach statków.

W dokumencie BIMCO ICS Seafarer Workforce Report 2021 zaznaczono, że obecnie światowa flota handlowa liczy 74505 statków, które zostały ujęte w 11 głównych segmentach. Szacuje się, że do końca 2025 roku, ich liczba zwiększy się do 79282, co jest wzrostem ok. sześcioprocentowym.

Niestety jak zaznaczono w raporcie, jest to wolniejsze tempo niż w poprzednim pięcioleciu. Wszystko dlatego, że w latach 2016-2020 wzrost zamówień wynosił 7,4% w skali pięcioletniej.

Źródło: Bimco.org

Nowy Jedwabny Szlak w Polsce, czy ma szanse na sukces?

W każdym scenariuszu liczba statków we flocie światowej będzie rosła

Od roku 2021 BIMCO przewiduje, że flota będzie miała złożoną roczną stopę wzrostu (CAGR) w wysokości 1,25% w scenariuszu podstawowym do początku roku 2026. CAGR za poprzednie pięć lat wynosił 1,44%. Oprócz scenariusza bazowego przewidziano również scenariusz niski i wysoki, aby rozważyć wpływ różnych stopni niepewności na przyszłą liczbę statków na rynku.

Co ciekawe, jak wynika z raportu, autorzy badania przedstawili również wariat zakładający niski wzrost, według którego każdego roku do floty wprowadzanych będzie średnio 567 statków. Oznacza to znaczny spadek w stosunku do średniej bazowej wynoszącej 955. Według bardziej pozytywnego scenariusza światowa flota ma przekroczyć 80 000 statków w 2025 r., przy ustalonym rocznym wskaźniku wzrostu wynoszącym 1,75%.

Niemniej jednak autorzy raportu przestrzegają przed negatywnymi ocenami obecnej sytuacji. Według nich światowa flota będzie rosła bez względu na obecny kryzys, a obecny spadek zamówień jest naturalną koleją rzeczy. Wskazują tutaj na fakt, iż flota zbiornikowców LNG wzrośnie najbardziej ze wszystkich sektorów.

Jak zaznaczono w raporcie:

Najbardziej znaczący wzrost w którymkolwiek z rozważanych 11 segmentów w latach 2020-2025 będzie prawdopodobnie dotyczył zbiornikowców LNG. Flota zbiornikowców LNG liczy obecnie 593 statki, a 85% floty mieści się w przedziale nośności 100 000-200 000 metrów sześciennych.

Wzrost zamówień na statki wycieczkowe receptą na kryzys?

Co więcej, jak wspomniał portal Intermodal News, silny wzrost do 2026 roku jest przewidywany także w sektorze statków wycieczkowych. Pomimo obecnej sytuacji pandemicznej, sektor ten może odżyć w następnych latach. W scenariuszu bazowym autorzy badania zaznaczyli, że CAGR ich wzrostu wyniesie nawet 4,2%. Oznacza to, że choć obecnie sektor ten posiada 621 statków na koniec 2020 roku, to oczekuje się, że flota zwiększy się do 763 statków w 2026.

Źródło: Bimco.org

Czy napęd wiatrowy dla statków, to krok milowy w zerowej emisyjności?

Zbiornikowce dalej najczęściej zamawianymi statkami na świecie

Z kolei, jak zaznaczano w raporcie BIMCO 2021, wciąż najwięcej zamówień przypada na zbiornikowce do przewozu ropy naftowej.

Flota zbiornikowców do przewozu ropy naftowej składa się z 2976 statków, zgodnie ze zbiorem danych IHS Markit użytym do tego celu, a 34% tej floty składa się ze statków w przedziale 80.000-120.000 ton nośności. Podczas gdy zbiornikowce zmagały się z trudnym okresem w czasie pandemii, flota odnotowała ponad 40 nowych zamówień w ciągu roku do dnia dzisiejszego. Ponadto oczekuje się, że w dłuższej perspektywie flota będzie się powiększać średnio o 2,8% każdego roku do końca 2025 r., przy czym większość wzrostu będzie napędzana przez VLCC.

Źródło: Bimco.org

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button