Kraków będzie miał premetro! Wizualizacja robi wrażenie [WIDEO]
Mieszkańcy Krakowa od lat cierpią na zakorkowane miasto oraz chaos komunikacyjny. W tym celu zaplanowano ogromną inwestycję, która zmieni wizerunek miasta i podniesie poziom życia krakowian. Premetro w Krakowie ma mieć około 22 km, 32 stacje i dwa tunele, co znacznie przyspieszy transport i ułatwi komunikacje mieszkańców.
Premetro w Krakowie staje się faktem. Obydwa tunele inwestycji będą miały długość niemal 7 kilometrów, ponadto zostanie zbudowana estakada o długości 1,5 km. Linia krakowskiego premetra ma połączyć Wzgórze Krzesławickie z rejonem ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Pojazdy poruszać się będą m.in. pod Rondem Mogilskim, Dworcem Głównym oraz obok Alei Trzech Wieszczów.
Dokument „Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, został zaprezentowany 7 czerwca. Według informacji zawartych w raporcie całość inwestycji będzie kosztować niemal 5,85 mld złotych, a jej otwarcie nastąpi w latach 2033-37.
Czym jest premetro?
Jest to połączenie metra i tramwaju, w którym pojazdy szynowe poruszają się po prostych trasach. Często są one w zupełności pozbawione krzyżówek na kilkukilometrowych odcinkach. Dzięki takiemu zabiegowi, pojazdy mogą osiągnąć znacznie większe prędkości, niż regularne składy tramwajowe. Tym bardziej, że przystanki rozmieszczone są w podziemiach.
Ich koncepcja jest popularna zwłaszcza na Zachodzie, np. W Stanach Zjednoczonych czy krajach Beneluksu. W Polsce takim systemem może się pochwalić Szczecin i Poznań, które posiadają specjalną infrastrukturę szybkich połączeń.
Linia kolejowa Łętownia – Rzeszów ma powstać do 2027 roku
Jak przekazał prezydent Krakowa Jacek Majchrowski:
Z analiz finansowych wynika, że możliwy do sfinansowania i utrzymania bez dofinansowania zewnętrznego jest wyłącznie wariant premetra T6D, na odcinku Wzgórza Krzesławickie – ul. Jasnogórska. Alternatywnymi, analizowanymi opcjami, były dwa warianty metra (w całości odcinki tunelowe), jednak cechowały się zbliżoną zdolnością przewozową do wariantu szybkiego tramwaju, będąc przy tym istotnie droższe zarówno w budowie, jak i późniejszej eksploatacji. Warto podkreślić, że premetro jest niemal o połowę tańsze w budowie niż tradycyjna kolej podziemna. Zgodnie ze studium, koszt realizacji zadania szacowany jest na ok. 5,8 mld zł, przy blisko 12 mld zł w przypadku metra.
Stacje będą oddalone od siebie średnio co około 670 metrów, a pojazdy będą poruszać się po dwóch torach. Inwestycja ta, jak wskazał prezydent Majchrowski, jest znacznie tańsza od metra. Premetro kosztuje bowiem około 5,8 mld złotych, a metro – 12 mld złotych.
Kongres 590: PKP Intercity zakupi 23 szybkie pociągi jeżdżące 250 km/h
Premetro w Krakowie – zalety inwestycji
Według szacunków w godzinach szczytu premetro w Krakowie przewiezie nawet 14 tys. pasażerów. Jak wspomniano wcześniej – pierwszy etap będzie oddany w 2033 roku, a będzie obejmował on rondo Kocmyrzowskiego do Miasteczka Studenckiego. Natomiast następne etapy zgodnie z konspektem bedą gotowe na 2037 rok.
Prezydent Krakowa podkreślił, że:
Chcemy w ciągu paru lat uzyskać decyzję środowiskową dla pierwszego etapu premetra. Chodzi o odcinek estakadowo-tunelowy, od stacji „DH Wanda” do stacji „Stadion Miejski”. Trasa ma prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 estakada. Już ten etap przyniesie mieszkańcom konkretną korzyść, bo odcinek rondo Polsadu – AGH będzie można przejechać w dziewięć minut.
Źródło: Transport Publiczny
3 Komentarze