Kongres 590: PKP Intercity zakupi 23 szybkie pociągi jeżdżące 250 km/h
Podczas Kongresu 590 wiceprezes PKP Intercity Adam Laskowski poinformował, że firma planuje przetarg na 23 zespoły trakcyjne dużych prędkości. Przewoźnik planuje także pozyskać 96 wielosystemowych elektrowozów i niemal 40 pojazdów typu push-pull z lokomotywami. Inwestycje powiązane są z planem rozwoju CPK w Polsce.
Jak wynika z informacji przekazanych przez wiceprezesa Adama Laskowskiego, w Polsce do 2030 roku ma powstać Kolej Dużych Prędkości z prawdziwego zdarzenia. Aby mogło się to udać, PKP Intercity podpisało na początku bieżącego roku umowę ramową o świadczenie usług publicznych (PSC) z Ministerstwem Infrastruktury, wartą aż 21 miliardów złotych.
Patrzymy do 2030 roku na koleje dużych prędkości, a koleje dużych prędkości to pojazdy dużych prędkości, to jest Centralny Port Komunikacyjny. Pod ten projekt będziemy chcieli przygotować postępowanie na dostawę 15 z opcją 8, czyli w sumie 23 zespołów trakcyjnych na 250 km/h – przekazał Laskowski.
PKP Cargo Connect i Duisport Agency uruchamiają trasę operatorską do Wielkiej Brytanii
Na panelu „Wielkie inwestycje Grupy PKP szansą dla gospodarki i społeczeństwa” Laskowski przekazał również o powiększeniu floty Pendolino. Jest to zgodne z rozwojem Kolei Dużych Prędkości w strategii CPK:
Stajemy w obliczu wyzwania, aby powiększyć naszą flotę pojazdów dużych prędkości. Obecnie jest to 20 pojazdów Pendolino. Chcemy flotę zwiększyć ponad dwukrotnie do 2030 roku. […] Będzie to zupełnie nowy tabor bardzo wysokiej jakości i wysokich prędkości.
Marek Chraniuk, Prezes Zarządu @PKPIntercityPDP:
PKP Intercity konsekwentnie realizuje duży program inwestycyjny modernizacji taboru i zakupu nowego taboru. #Kongres590— Kongres 590 (@Kongres590) May 6, 2021
Rozwój superszybkich pociągów Pendolino, pozwoli na sprawną komunikację do Portu Solidarność. Przyspieszy bowiem dojazd do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego m.in. z Wrocławia przez Łódź oraz na trasie Kraków-Wrocław.
Nowy Jedwabny Szlak nadzieją dla Polski, gdyby nie jeden problem
Kolejne plany PKP Intercity
PKP IC zapowiedziało również kolejne przetargi na rozwój bieżącej floty. Ma do niej trafić m.in. 96 lokomotyw wielosystemowych, których prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. To z kolei będzie największym zamówieniem od 1989 roku.
Jak zaznaczył wiceprezes PKP IC, pierwszy przetarg ma odbyć się niebawem. Otóż już w połowie roku będzie ogłoszone postępowanie w sprawie dostawy 38 pojazdów Push-Pull oraz 45 lokomotyw, które je będą obsługiwać.
W ciągu dziesięciu lat na polskie tory trafi tysiąc nowych bądź zmodernizowanych wagonów. W samym 2021 roku na nasze tory trafi 150 nowych bądź zmodernizowanych pojazdów.
O co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?
Według nowej strategii taborowej PKP IC do 2030 roku spółka planuje modernizacje lub wymianę całego taboru. Laskowski podsumował, że:
[…] w roku 2030 w pełni wejdą w życie zapisy IV Pakietu Kolejowego. Dzięki zakupom i modernizacjom będziemy w stanie konkurować z dużymi przewoźnikami europejskimi.
Źródło: Filary Biznesu, Na Kolei, Rynek Kolejowy
Znajdziesz nas w Google News
7 Komentarze