Info z rynkuLotniczy

Żegluga bezemisyjna staje się faktem? Udana próba statku na biometan

Pomimo wielu negatywnych trendów na rynku oraz opinii niektórych ekspertów, żegluga emisyjna może stać się normą w najbliższych latach. Na dowód tego, hiszpański operator Baleària z sukcesem wykonał próbę przeprawy promu Eleanor Roosevelt z napędem LNG. Statek wykorzystuje odnawialny biometan certyfikowany przez Axpo Iberia.

Informacja o tym, iż firma Axpo Iberia zasila prom LNG Eleanor Roosevelt biometanem szturmem obiegła media branżowe. Jest to istotna informacja dla żeglugi morskiej, ponieważ to pierwszy prom w Europie, który dokonał szybkiej przeprawy, korzystając jedynie z paliwa pochodzącego w 100% ze źródeł odnawialnych.

Wielu ekspertów do tej pory twierdziło, że nie ma możliwości uzyskać zerowej emisji gazów cieplarnianych netto (NZE) do 2050. Słowa te padły na forum Międzynarodowej Agencji Energetycznej. Według specjalistów największym problemem jest brak istotnych zmian technologicznych, które mogłyby zminimalizować kwestie zanieczyszczania środowiska. Dotyczy to zwłaszcza kwestii transportu wodnego i handlu morskiego.

Czytaj więcej: Eksperci: Żegluga morska nie osiągnie celu zerowej emisji do 2050

Tymczasem prom Eleanor Roosevelt, który został wyposażony w hybrydowe silniki na gaz ziemny, pokonał trasę 133 mil morskich. Statek przepłynął z Barcelony do Ciutadelly (wyspy Menorka na Balearach) wykorzystując jedynie odnawialny biometan.

Oznacza to, że wykorzystanie biometanu jako paliwa odnawialnego podczas rejsu testowego pozwoliło uniknąć emisji ponad 50 ton CO2.

Źródło: Baleària

Eleanor Roosevelt jest pionierskim szybkim promem i siódmym statkiem Baleària, który wykorzystuje LNG. Szacuje się, że każdego roku redukuje on emisję CO2 równoważną wyeliminowaniu ponad 8.900 konwencjonalnych samochodów osobowych lub posadzeniu prawie 27.000 drzew.

Firma żeglugowa Baleària  zainwestowała w projekt aż 90 mln euro (niemal 401,5 mln złotych). Prom jest jednocześnie najdłuższych tego rodzaju statkiem na świecie i pierwszym szybkim promem zasilanym LNG.

Ma 123 metry długości i 28 metrów szerokości, może pomieścić 1200 pasażerów i 500 metrów linii dla ciężarówek i 250 samochodów. Eleanor Roosevelt jest siódmym statkiem Baleària, który wykorzystuje LNG, w ramach projektu współfinansowanego przez fundusz CEF Komisji Europejskiej.

Jego budowa rozpoczęła się pod koniec 2018 roku. Opuścił stocznię w kwietniu.

Źródło: Off shore

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button