Info z rynkuKolejowyTransport

Tunel dalekobieżny w Łodzi – wybrano ofertę na prace projektowe

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejsze oferty na wykonanie prac projektowych na tunel dalekobieżny w Łodzi. To kolejne rozstrzygnięcie przetargów w ramach Programu kolejowego CPK.

Zaprojektowanie przebiegu tunelu dalekobieżnego będzie jednym z kluczowych elementów tzw. „Y”, czyli trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem. W ten sposób przebieg inwestycji będzie miał znaczenie dla całego systemu transportowego kraju.

Trasa Y
Przebieg trasy Y, Wikipedia, Therud

Polska zaczyna nadrabiać zaległości. W ostatnich tygodniach wybrani zostali wykonawcy prac na odcinku Warszawa – Łódź i dla węzła kolejowego CPK. W tym tygodniu ogłosiliśmy postępowanie ramowe na Studia Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla setek kilometrów nowych tras. Dzisiaj w decydującą fazę wchodzi przetarg dla tunelu dalekobieżnego. Dzięki niemu Łódź Fabryczna będzie mogła wreszcie wykorzystać swój potencjał jako dworzec dla Kolei Dużych Prędkości – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Tunel dalekobieżny w Łodzi

Tunel dalekobieżny w Łodzi będzie elementem linii kolejowej nr 85 w ramach tzw. szprychy nr 9. Połączy ona stolicę Polski z Łodzią i Wrocławiem. Zostanie uruchomiona w tym samym czasie, co Port Solidarność. Inwestycja ta jest również elementem korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach TEN-T – bazowej sieci transportowej, której powstawanie koordynuje Unia Europejska.

Szprych nr 9
CPK

Inwestycja przeznaczona będzie dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości. Tunel będzie zaczynał się na stacji Łódź Fabryczna. Jego wyjście na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej) na linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na Dworcu Fabrycznym.

Czterokilometrowy tunel pod centrum Łodzi umożliwi włączenie tego miasta do sieci kolei dużych prędkości. Dzięki temu czas przejazdu koleją z Łodzi do CPK ulegnie skróceniu do 30 min, a do Warszawy do 45 min. Zaś do Wrocławia i Poznania – do 1 godz. 10 min.  Tunel będzie zaprojektowany na maksymalną prędkość od 160 do 200 km/h, co zostanie określone w toku prac projektowych. Na potrzeby systemu kolei dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.

Znaczenie kolei w transporcie międzynarodowym będzie rosnąć

Przedmiotem zamówienia jest:

  • opracowanie koncepcji programowo przestrzennej,
  • projektu budowlanego,
  • uzyskanie ostatecznej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU) oraz
  • przygotowanie niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu, linii kolejowej i tzw. infrastruktury towarzyszącej.

Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” oraz Sud Architekt Polska na kwotę 73,6 mln zł brutto. W przetargu zostały złożone jeszcze dwie oferty (Multiconsult Polska i konsorcjum Egis Poland, Egis Structures et Environnement SAS oraz SWS engineering). Obie oferty odrzucono jednak ze względów formalnych.

Zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług. Wykonanie przedmiotu zamówienia powinno nastąpić w IV kw. 2022 roku.

Rozpoczyna się drążenie tunelu w Świnoujściu

W ramach zamówienia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. dokumentację geodezyjną, geotechniczną i geologiczno-inżynierską, raport o oddziaływaniu na środowisko (tzw. ponowna ocena oddziaływania na środowisko), warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, oraz raport środowiskowy DŚU.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Zgodnie z założeniami, tunel dalekobieżny w Łodzi zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.

Inwestycja jest realizowana w ramach porozumienia z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, z wykorzystaniem dokumentacji, w tym studium wykonalności i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przygotowanej w 2013 r.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Tunel średnicowy w Łodzi

Warto dodać, że w Łodzi powstaje już inny tunel. Jest to tunel średnicowych, którego budowa ruszyła w 2020 roku. Tunel będzie przebiegał m.in. pod ulicami: Kilińskiego, Narutowicza, Piotrkowską, Kościuszki (gdzie powstanie nowy przystanek kolejowy), Stolarską, czy też Kasprzaka. Dodatkowo w okolicy al. Włókniarzy tunel będzie się rozgałęział i szedł w kierunku na Łódź Żabiniec i na Łódź Kaliską.

W tym roku rusza jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce

Dzięki nowemu połączeniu stacja Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową, gdyż jak na razie jest stacją końcową. Tunel przyspieszy również podróż wszystkich, którzy przez Łódź przejeżdżają. Wizualizacja drugiej łódzkiej inwestycji znajduje się w poniższym filmie.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button