FM Logistic
KolejowyTransport

Niemcy: Na tory wyjadą pierwsze pociągi napędzane wodorem

Niemiecki rząd zapowiada, że pociągi napędzane wodorem staną się w niedługim czasie codziennością. Pierwsze pojazdy pojawią się na regularnych torach już w marcu przyszłego roku. Początkowo pojazdy będą kursować na jednej z linii regionalnych. Następnie producent planuje ekspansję na całą Europę.

Jak informuje Bloomberg, pierwsze pasażerskie pociągi napędzane wodorem, zbudowane przez grupę Alstom, zadebiutują w Niemczech. Według inicjatorów będzie to punkt zwrotny dla tej technologii w Europie, ponieważ wpłynie na rozwój tej gałęzi przemysłu. Wcześniej przez kilka lat trwały testy tych pociągów na 123-kilometrowym torze w Dolnej Saksonii w Niemczech. Dzięki temu firma uzyskała niezbędne dane technologiczne pozwalające na komercjalizację pociągów na trasach publicznych.

Ceny aut elektrycznych będą coraz niższe, to zasługa tańszych baterii

Dzięki analizie danych firma mogła podpisać kontrakt na pierwsze 14 pociągów pasażerskich Coradia iLint. Pojazdy będą kursować na linii regionalnej pomiędzy Buxtehude, niedaleko Hamburga, a nadmorskim miastem Cuxhaven.

Firma Alstom już od ponad pięciu lat promuje pociągi napędzane ogniwami paliwowymi. Twórcy prezentują je jako realną alternatywę dla emitujących dwutlenek węgla silników diesla, która minimalizuje negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dzięki swojej strategii spółka uzyskała również zamówienie od francuskich kolei państwowych na pociąg z napędem wodorowo-elektrycznym.

Pociągi na wodór to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów przemysłu kolejowego

Na rynku nie brakuje również konkurentów firmy. Na przykład według Siemens AG, rynek pociągów napędzanych wodorem będzie wynosił dziesiątków miliardów dolarów w nadchodzących latach w miarę zaostrzania się przepisów dotyczących emisji. Z tego powodu można spodziewać się wzrostu znaczenia producentów hydropociągów w najbliższych latach. Przyznają to analitycy Morgan Stanley, według których rynek pociągów wodorowych może wynieść od 24 do 48 miliardów dolarów.

Solaris jest największym w Europie producentem miejskich autobusów elektrycznych

Pociągi napędzane wodorem przyszłością europejskiej kolei?

Na zmianę uwarunkowań wpływa również fakt, że państwowi operatorzy mogą stanąć w obliczu większej presji na wymianę zanieczyszczających silników. Przyznaje to dyrektor generalny Alstom Henri Poupart-Lafarge, który przekazał podczas środowego webinaru, że:

Europa będzie zdecydowanie głównym rynkiem, ponieważ pociągi są już gotowe.

Do roku 2030, pociągi napędzane wodorem mogłyby stanowić jeden na dziesięć pociągów, które nie zostały jeszcze zelektryfikowane. Według firmy Alstom, aż 5 000 pociągów pasażerskich napędzanych silnikami diesla w Europie będzie musiało zostać zastąpionych do około 2035 roku.

Według BloombergNEF pociągi na wodór i elektryczne są obecnie najtańsze w użyciu. Dzięki temu są realną alternatywą dla tradycyjnych lokomotyw napędzanych paliwem.

Źródło Alstom.com

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button