PKP Energetyka ogłosiła, że już w 2023 roku trakcja na polskich torach będzie zasilana wodorem. Aby było to możliwe, powstanie specjalny system, który będzie służył do magazynowania energii opartej o wodór wytwarzanej z energii pochodzącej z farmy słonecznej. Innowacja jest szeroko omawiana w zagranicznych mediach specjalistycznych.
PKP Energetyka zapowiada zasilanie polskich torów energią z wodoru
Spółka PKP Energetyka podpisała umowę na realizację instalacji wodorowej w podstacji trakcyjnej w Garbcach na Dolnym Śląsku. Inwestycja, która wynosi ponad 3 miliony złotych, pozwoli na produkcję „zielonego wodoru” wykorzystywanego na potrzeby kolejowe. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa dostaw energetycznych polskich kolei oraz zrównoważenie mocy pobieranej z Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.
Spółka będzie pierwszą firmą w Polsce, która będzie w stanie wykorzystywać system zasilania kolei z OZE. Dzięki temu będzie uzyskiwała i magazynowała energię opartą o wodór z farm słonecznych. „Zielony pierwiastek” zostanie utworzony w procesie elektrolizy zasilanej ze słońca. Dzięki temu będzie można zmagazynować energię, która nie została wykorzystana na cele trakcyjne.
Czytaj więcej: ARP S.A. podpisała umowę powołującą do życia Klaster Wodorowy
Wodorowy system produkcji i magazynowania energii opartej na wodorze będzie się składał z elektrolizera. Ten zaś będzie przetwarzał energię słoneczną na wodór, systemu magazynowania wodoru oraz ogniwa paliwowego, które przetwarza wodór z powrotem na energię elektryczną.
Spółka wskazała, iż jednorazowo będzie można zmagazynować do 23 kg wodoru. Ponadto moc wyjściowa poszczególnych komponentów zostanie określona na 36 kW dla elektrolizera. Natomiast 20 kW dla ogniwa paliwowego i około 150 kWp zostanie przekazane dla farmy słonecznej.
PKP Energetyka wprowadza innowacje na skalę światową
Piotr Obrycki, dyrektor Biura Badań i Rozwoju, PKP Energetyka poinformował również, że:
W PKP Energetyka konsekwentnie wdrażamy w życie naszą misję „Wspierania rozwoju polskiej kolei”. Nasza branża przechodzi obecnie transformację energetyczną, którą realizujemy głównie poprzez program Zielona Kolej®.
Jego celem jest przejście zasilania kolei w 85% na OZE do 2030 r. Docelowo chcemy, żeby pozostałe 15% również było „zielone”. Dlatego sukcesywnie inwestujemy w nowoczesne rozwiązania badawczo-rozwojowe przybliżające nas realnie do tego celu.
‼️Blisko 70 podmiotów, w tym @KolejLodzkie i #PKPEnergetyka działają w CEEK, https://t.co/dnddjBHkRc 👉realizuje szereg działań w zakresie efektywności energetycznej, #klimat #zielonakolej @RynekKolejowy @BiznesAlert #wysokienapiecie @JakMajewski @RInfrastruktury @radiolodz pic.twitter.com/GmfshUQfOy
— Janusz Malinowski (@J_Malinowski) January 20, 2022
Zobacz również: Niemcy: Na tory wyjadą pierwsze pociągi napędzane wodorem
Wyprodukowany pierwiastek będzie wykorzystywany w fazie rozwojowo-badawczej na potrzeby PKP Energetyka. Oznacza to, iż będzie służył do zasilania podstacji trakcyjnej, choć w przyszłości rozwiązanie będzie mogło zasilać układ trakcyjny. Projekt pozwala bowiem na odłączenie napełnionych butli z wodorem, dzięki czemu mogą być one wykorzystywane do zasilania pojazdów szynowych spółki. System powstanie dzięki współpracy ze spółką SBB ENERGY S.A. z Opola.
Znajdziesz nas w Google News
5 Komentarze